Tankard - Fat, Ugly And Still (A)Live

Tankard - Fat, Ugly And Still (A)Live

Label : AFM Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: DVD/Video

Tormentor Erich : De afgelopen zomer gaf Tankard een optreden ter ere van haar drientwintigste verjaardag. Dit gebeuren vond plaats in de thuishaven van Frankfurt, in een zaal genaamd Batschkapp. Men liet de hele avond door een aantal camera's registreren en nu brengt de band dit concert uit als zijnde hun eerste dvd. En moeten we daar blij me zijn? JA! Haal deze dvd in huis, bel je vrienden op dat ze moeten komen, zorg voor immense hoeveelheden bier en leef je uit. Zuip, zing, schreeuw, lach, headbang, pogo en bewonder, want eenmaal aangestoken door het gebeuren op de tv zal er geen weg meer terug zijn. Je ondergaat een avondje Tankard all the way, tot aan 'The Morning After'.

Goed, ik overdrijf misschien een beetje, maar het feit wil dat ik erg heb genoten bij het kijken naar dit concert. Door al die grote bekers bier die telkens in beeld komen krijg je vanzelf dorst, de temperatuur in de zaal is zichtbaar erg warm want band en publiek zijn n grote zwetende massa en daarbij wordt ook nog eens duidelijk dat beide partijen het goed naar de zin hebben. De band speelt enthousiast en met veel plezier, het publiek doet lekker mee en zorgt voor beweging voor en op het podium. Zanger Gerre laat al zijn gebruikelijke grappen en grollen voorbij komen. Hij trekt zijn shirt over zijn hoofd en slaat met de microfoon op z'n bierbuik alsof het de basdrum is, hij ondervraagt fans op het podium naar van alles en nog wat en zoent ze op de mond, hij wurgt liefdevol een enkeling en laat ze dan proberen mee te zingen en hij neemt zo af en toe een dive of schopt met een subtiel hakje een halve liter in de zaal. Daarbij zijn de aankondigingen ook weer sterk en origineel. De band speelt zoals gezegd een solide set en men gaat diep. Tankard laat vierentwintig songs de revue passeren. Alle klassiekers zijn er natuurlijk ('Beermuda', 'Alien', 'Chemical Invasion' en 'Empty Tankard'), de voetballiedjes zijn ze ook niet vergeten ('We're Coming Back' en 'Freibier') en meest recente krakers zoals 'Rectifier', 'Die With A Beer In Your Hand' of 'Beyond The Pubyard' maken de zaak compleet. Eigenlijk heb ik maar n minpuntje kunnen ontdekken: tijdens de gitaarsolo's wordt het gemis van een tweede gitaar hoorbaar, het geluid is dan eventjes niet meer zo lekker vol. Maar goed, het kan de pret niet drukken.

Deze dvd is trouwens aangevuld met behoorlijk wat extra's. Zo is disc 1 niet alleen voorzien van het concert. Er staan ook vier videoclips op ('The Morning After' uit 1988, 'Space Beer' uit 1990, 'Minds On The Moon' uit 1995 en de Tankwart versie van 'Tanze Samba Mit Mir' uit 1996.) Geen geweldige clips, maar wel leuk voor de oudjes onder ons. Verder is er nog een uitgebreide foto galerie te zien waar ik persoonlijk weinig mee opschiet, maar goed verzorgd is het wel en, de band heeft zich speciaal voor deze dvd laten interviewen. Op een gemakkelijke bank buiten op een plat dak zitten de heren lekker met een biertje in de hand wat te keuvelen over verleden (bassist Frank vertelt over hun eerste optreden in hun school, ze waren net veertien jaar oud: "we hadden pakken melk gekocht en we gooiden de melk weg. We vulden ze vervolgens met bier en zo hadden de leraren niets in de gaten) en heden (drummer Olaf vertelt: "bij onze vorige tour moesten we een aantal uren in de bus zitten, ik heb toen achttien halve liters gedronken en daarna toch nog redelijk strak zitten drummen, maar of je dit nu een prestatie moet noemen?'). Maar och en wee, ook hier kan een minpuntje niet worden ontzien. Alle gesprekken zijn namelijk in het plat Frankfurter Duits, en er is geen ondertiteling. Nu maakt mij dat kein flaus aus, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen buiten het Germaanse rijk hier even gelukkig mee is.

Zo, en als je na deze dosis Tankard nog niet genoeg hebt gehad, zet dan maar eens disc 2 op. Deze disc staat gevuld met outtakes en ze laten de band zien zoals je ze wel wilt zien (lekker gek doen op het podium met de fans, de Aziatische medemens een woordje Duits lerend, de Milanezen aansporen tot een anti Juve leuze etc, etc.) en ze laten de band zien zoals je dat eigenlijk niet wil zien (in de pyjama of onderbroek, straalbezopen en tabak schnuivend). Maar h, is dit niet waar het allemaal om ging? Samen in een band, on the road en op het podium lekker plezier maken en ondertussen een vet potje thrash spelen en wat freibier scoren? Juist ja. En de heren van Tankard zijn die trucjes nog steeds niet verleerd. Wat een band, wat een dvd. (Speelduur 298 minuten).

Tracklist concert:

'Need Money For Beer'
'The Morning After'