The Shattering - The Shattering Begins

The Shattering - The Shattering Begins

Label : Retribute Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : The Shattering uit Karlskronar is de volgende technische Zweedse death grind band die de metalscene als een storm zal veroveren, nadat bands als Spawn of Possession en Visceral Bleeding de afgelopen jaren de weg vrijgemaakt hebben voor dit soort muziek. The Shattering bracht de demo 'Pale With Terror' in 2003 nog uit onder hun oude naam Dissectum, maar nadat ze nog een 2-track demo opgenomen hadden werden ze getekend door het Engelse Retribute Records (die ook Visceral Bleeding's debuut 'Remnants of Deprivation' uitbrachten). 'The Shattering Begins' is het debuut album van deze vier heren. En ik moet zeggen, ik ben erg positief verrast door de snelle, technische en groovy death grind die deze gasten presenteren. Er valt heel wat te beleven in de elf nummers die dit schijfje te bieden heeft, en de band schroomt zich er niet voor verschillende muziekstijlen met elkaar te vermengen tot een eigen frisse mix van death grind. The Shattering gebruikt invloeden uit de death metal, thrash metal, heavy metal en verweeft dit met jazzy muziekstukken. 'The Shattering Begins' is echt zo'n album dat je met je ogen dicht, koptelefoon op in je comfortabele stoel wilt beluisteren. Er wordt door deze band op hoog niveau gemusiceerd, en alhoewel het er behoorlijk technisch aan toe gaat, zijn de heren niet vergeten nummers te schrijven. Het feit dat de songs niet verzuipen in technisch gefriemel maakt dat dit album gewoonweg een genot is om naar te luisteren. Dankzij een krachtige en heldere productie komt de muziek goed tot zijn recht en is de verleiding groot om de volumeknop vol open te gooien, om optimaal van het death metal geweld te kunnen genieten. 'The Shattering Begins' is een uitstekend death metal schijfje dat zijn weg vanzelf wel naar liefhebbers van technische death zal weten te vinden. Uitchecken dus die hap!