Machine Head - Elegies

Machine Head - Elegies

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: DVD/Video

Michiel B. : Het is inmiddels alweer ruim tien jaar geleden dat Machine Head debuteerde met het onvolprezen 'Burn My Eyes'. Buiten een verfilmd optreden op Wacken Open Air 2003 heeft de band naast haar vijf studioalbums niet eerder een audiovisuele release gedaan en derhalve was ik toch wel even benieuwd wat men middels de dvd 'Elegies' voor mij in petto had.

Samen met een puike concertregistratie, welke geschoten is in de Londense Brixton Academy en beschikt over een werkelijk moddervette sound, een goed uitgebalanceerde setlist en prima camerawerk, vormt de (wellicht wat teveel gedramatiseerde - je zou haast medelijden met de band krijgen) documentaire over de totstandkoming van Machine Head's laatste epos 'Through The Ashes Of Empire' het neusje van de zalm van deze dvd. De drie videoclips en de mini-documentaire over de eigen fans (die volgens mij lang niet allemaal alleen in Schotland wonen) blijven daarbij toch wat achter. Daar tegenover staat dat na het bekijken van de concertbeelden ik echter maar tot een conclusie komen: Allejezus nog aan toe, wat is drummer Dave McClain, ondanks zijn tot vervelens toe getriggerde drumstel met nu en dan dito blikken sound, toch echt wel een van de beteren in zijn vakgebied. Tevens heb ik de indruk dat sinds het toetreden van gitarist Phil Demmel (voormalig collega van zanger/gitarist Robb Flynn in hun periode in Vio-Lence) de muziek ook een heel stuk de betere kant op gegaan is. Met het vertrek van Phil's voorganger Ahrue Luster zijn eigenlijk alle nu-metal invloeden verdwenen en kan er nu eindelijk weer echte muziek gemaakt gaan worden. O ja, en wat ook meteen opviel was dat bassist Adam Duce na ruim tien jaar zijn baard heeft afgeschoren om zo zijn stierenek wat meer lucht te geven.

Voor de die-hard fans (welke volgens de band "sick ass true dedicated motherfuckers” zijn. Dat u het even weet.) is deze dvd wellicht een leuke zoethouder en een goede herinnering aan de voorbije tour tot het eerstvolgende album een feit zal zijn. Voor ondergetekende is 'Elegies' voor een band van het kaliber Machine Head toch zeker wel een tikkeltje onder de maat. Dat er meer dan twee uur aan materiaal op een dvd past hebben bijvoorbeeld de Dropkick Murphys al ruim en breed bewezen. Maar ach, met een biertje op de bank meebrullen met 'Old', 'Davidian' (met een hele vette vetraagde outtro) en het betere nieuwe werk en onderwijl hopen dat de nieuwe plaat wederom zo'n knaller als 'Through The Ashes Of Empire' gaat worden, doet eenieder wel goed lijkt me zo.