Helloween - Keeper Of The Seven Keys – The Legacy

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : Je moet het lef maar hebben. Je nieuwste cd vernoemen naar twee absoluut klassieke metal cd's, die weliswaar ook op jouw naam staan, maar die toch al weer achttien jaar geleden zijn uitgekomen. De vergelijkingen tussen de nieuwe 'Keeper Of The Seven Keys, The Legacy' en 'Keeper Of The Seven Keys, Part I' en 'Part II' zullen dan ook haast niet te vermijden zijn. Aangezien de bezetting binnen de band in de loop der tijd echter drastisch is gewijzigd, rest de vraag of Helloween er wel zo verstandig aan heeft gedaan de nieuwe cd deze titel mee te geven en het niet gewoon de moeilijkheden op zich afroept. Zeker als je bedenkt dat Helloween het de afgelopen jaren bij een aantal criticasters toch al gedaan lijkt te hebben omdat de band een paar keer muzikaal zijn nek heeft durven uitsteken en liet horen niet vastgebakken te zitten aan een en dezelfde muzikale benadering. Helloween heeft echter niet voor de makkelijkste weg gekozen en alleen al daarvoor zou Helloween het nodige respect verdienen. Maar genoeg achterom gekeken en de hoogste tijd om met een frisse blik het nieuwe materiaal van Helloween te beluisteren.

'Keeper Of The Seven Keys, The Legacy' is een dubbel cd, waarbij de muzikale aanpak op de eerste cd net even anders is dan op de tweede cd (over het hoe en waarom kun je ergens anders in deze editie van Lords of Metal lezen als zanger Andi aan het woord komt). Helloween lijkt erin geslaagd te zijn een prima balans te vinden tussen de ouderwetse Helloween sound en een modernere sound. Het hele album klinkt bijzonder bevlogen, heel fris, aanstekelijk en stukken vrolijker dan sommige van de vorige albums. Het lijkt wel alsof Helloween het plezier in het spelen weer heeft hervonden en dat is in de nieuwe songs goed terug te horen.

De eerste cd opent met het lange 'The King For A 1000 Years' en dit epische nummer zal ongetwijfeld de boeken ingaan als een van Helloweens sterkste tracks ooit. Naast het pakkende, gesproken intro zit het vol complexe arrangementen, ontelbaar veel tempowisselingen, pakkende solo's en heerlijke gitaarduels tussen Gerstner en Weikath waar de vonken vanaf vliegen en de heren elkaar perfect aanvullen en aanvoelen. 'The Invisible Man' en 'Born On Judgement Day' zijn elk nummers van een minuut of zeven en hebben daardoor de ruimte en tijd om net even wat bombastischer te zijn dan 'Pleasure Drone', 'Mrs. God' en 'Silent Rain'; allemaal nummers die naadloos in het Helloween stramien passen. De tweede, ietsje progressievere cd begint ook met een lange track, die wordt ingeleid door de Keeper die op de radio op zoek is naar een radiozender en daarbij het ene na het andere nummer van de 'Keeper cd's uit 1987 en 1988' tegenkomt. Het nummer is erg sfeervol en bevat een paar zeer sterke staaltjes samenzang. Het is een nummer dat je niet direct van een band als Helloween verwacht! Hierna komt de gebruikelijke ballad ('Light The Universe') voorbij, waarop Candice Night (Blackmore's Night) heeft meegezongen. 'Do You Know What You Are Fighting For' en 'Come Alive' hebben allebei een heel pakkend refrein en blijven daardoor lekker lang in je hoofd rondhuppelen. De eerstgenoemde is een lekkere track, het tweede kan me nauwelijks overtuigen. En dat is ook het geval met 'Get It Up'. 'The Shade In The Shadow' en 'My Life For One More Day' zijn echter wel weer typische Helloween songs vol tempowisselingen en een sfeervolle aanpak waarmee de cd sterk wordt afgesloten.

Op een enkele mindere track na, heeft Helloween weer een cd afgeleverd dat tot een van de betere uit de hele lijst met releases van de band mag worden gerekend, ongeacht welke naam het beestje ook heeft meegekregen! Zowel de meeste fans van het eerste uur als de meeste nieuwe fans van de afgelopen jaren zullen hier prima mee uit de voeten kunnen!