Children Of Bodom - Are You Dead Yet?

Children Of Bodom - Are You Dead Yet?

Label : Universal Music Group | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Een veelgebruikt gezegde, maar perfect van toepassing op de nieuwe Children Of Bodom. We hebben er lang op moeten wachten bij LoM, en vlak voor de deadline van het november issue arriveerde de promo van 'Are You Dead Yet?', de vijfde langspeler van de Finnen.

Ik moet zeggen dat ik er even voor vreesde, ik vond 'Hate Crew Deathroll' stukken minder dan diens voorganger 'Follow The Reaper'; deze plaat vond ik nog steeds erg goed, maar weer stukken minder dan alles wat opperkind Alexi Laiho daarvoor bekokstoofd had. Gelukkig worden mijn aanvankelijke scepsis volledig weggeblazen door 'Are You Dead Yet?'. De experimenteerdrift met wat modernere invloeden en dragendere keyoards op 'Hate Crew Deathroll' zijn verdwenen, in plaats daarvan produceert men een regelrechte melodieuze thrash/death granaat zoals alleen CoB dat kan. Zoals een gitaarmasturbator pur sang het betaamt zwaffelt Alexi je om je oren met virtuoos en flitsend (solo)gitaarwerk, toetsenist Janne Warman gaat het duel dapper en uitermate verdienstelijk aan (en verliest uiteraard, het blijft (zie live optredens) Alexi's feestje). De nummers zitten (nog) beter in elkaar dan op voorgaand werk en 'Are You Dead Yet?' vormt voor mij de perfecte combinatie van 'Follow The Reaper' en 'Hatebreeder'. Ik verheug me nu al op het nieuwe materiaal live, of het nu het titelnummer, het themanummer 'Bastards Of Bodom' (iedere plaat moet een nummer hebben waarin de naam van het meer waar de band naar vernoemd is, verwerkt is), of de supersnelle thrashers 'If You Want Peace Prepare For War' en 'Next In Line', stuk voor stuk gaan ze knallen. Daar kunnen zelfs de in mijn ogen minder geslaagde titel en het wat minder mooie artwork niets aan veranderen. Children Of Bodom legt de lat voor zichzelf weer een flink stuk hoger. Kopen die hap!