Slipknot - 9.0 Live

Slipknot - 9.0 Live

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder nu metal

Jill : Dit dubbelalbum is een logisch vervolg op Slipknot's dvd 'Disasterpieces', waarin we al ruim getrakteerd zijn op een smerig goede live performance beest wat Slipknot is. Want hoewel ze hun sporen ruim verdiend hebben (al hun albums zijn enkele malen platina per stuk geworden) ben je pas echt een goede band als je het ook live kan waarmaken. En hoewel 'Disasterpieces' een goed voorproefje was, kun je met deze plaat pas echt loos gaan. Het enige wat je hoeft de doen is je ogen te sluiten en je waant je in een arena met duizenden maggots (Slipknot fans, red.) die helemaal uit hun plaat gaan. De spanning en de interactie tussen band en publiek is te snijden. Het zweet dat van de lichamen en de plafonds drupt is haast voelbaar. Zelden heb ik zo'n goed geproduceerde live plaat gehoord. Met dit album bewijst Slipknot maar eens te meer dat ze een krachtige live band zijn aan wie het moeten entertainen van een tienduizendtal mensen wel is weggelegd. De kracht in de samenwerking tussen deze negen mensen op het podium ligt in de chemie tussen deze figuren alsmede een gezonde dosis talent.

CD nummer 1 omvat een live registratie van een show in Phoenix, Arizona en schijf 2 bevat een opname van een show in Las Vegas, Nevada. Beiden even bijzonder en beiden even vermakelijk. Op beide discs laat drummer Joey Jordison horen dat hij met gemak iemand tot een bloederig hoopje pulp kan rammen met zijn stokken en geeft dan ook nog een toegiftje in de vorm van een fantastische acrobatische drumsolo. En voor wie dacht dat zanger Corey Taylor alleen maar kon boeren op muziek, die wordt toch het tegendeel bewezen in nummers als 'Vermilion', 'Duality' en natuurlijk de klassieker 'Wait And Bleed'. Daarin opent hij zijn strot en bewijst dat hij kan zingen als een nachtegaal. Slipknot was (en is nog steeds zo lang het nog kan) absoluut de moeite waard om eens live te gaan bekijken en/of beluisteren. Ook als je niet van de band houdt. Je krijgt de kans met dit album, welke een echte must is voor de echte fans, die hun live experience met Slipknot graag nog eens willen herbeleven…en mooie tijden zijn het. In mijn geval alle 23 keer.