The Storyteller - Underworld

The Storyteller - Underworld

Label : Black Lodge | Archiveer onder heavy / power metal

Ferdi : Temidden van de vaandeldragers van de Zweedse heavy metal bestaande uit Falconer, Nocturnal Rites, Hammerfall en The Storyteller is die laatste de enige band die mij nog echt weet te boeien door innovatieve albums te maken. Falconer en Nocturnal Rites zijn amper nog leuk te noemen nadat ze elk afscheid namen van hun eigen (en in beide gevallen bovenmatig getalenteerde) zanger. Hammerfall heeft weliswaar twee klassiekers uitgebracht, maar lijkt de afgelopen vijf jaar toch vooral op de automatische piloot te hebben gespeeld. Nee, als ik tegenwoordig kijk naar de beste band van Zweden, dan kom ik toch echt uit bij The Storyteller. De band is nog relatief onbekend bij het grote publiek, en dat mag een grof schandaal heten. De groep begon ooit met akoestische middeleeuwse folkmuziek alvorens dit te combineren met metal. Deze mix van invloeden is tien jaar na oprichting nog steeds hoorbaar in een song als 'The Fiddler' (met fraaie violen) en het bardennummer 'Your Time Has Come'. 'Underworld' klinkt zoals de titel doet vermoeden aanmerkelijk duisterder dan de eerdere cd's. Het tempo ligt wat lager en de gitaren zijn lager gestemd, maar de groep brengt nog steeds prima muziek. Zanger L-G zingt meer in de lagere regionen waardoor hij in nummers als 'Eyes Of The Dead' eerder doet denken aan een Andi Deris dan aan een Michael Kiske. 'Underworld' kan de vergelijking met de eerdere platen doorstaan, al staat nog steeds als een paal boven water dat de debuutplaat 'The Storyteller' onovertroffen blijft. The Storyteller is nog steeds een onontdekt pareltje van de underground. Dat daar met 'Underworld' verandering in mag komen.