Nickelback - All The Right Reasons

Nickelback - All The Right Reasons

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder hardrock / aor

Ferdi : Zanger Chad Kroeger is een onbegrepen man. Met zijn band Nickelback zet hij al jaren een stevige pot rock neer die per album vijf miljoen keer over de toonbank gaat, maar die er maar niet slaagt om, á la Bon Jovi en U2 door te breken naar een megapubliek. Daarvoor is de muziek net een tikkeltje te heavy om een heel Wembley aan het springen te krijgen, terwijl de muziek weer wordt afgedaan door de traditionele rock- en metalfans als commercieel en boven alles bijzonder fout (altijd een bijzonder stug volkje die rockers en metals, vooral op het internet). En waar zijn teksten goed geschreven zijn en diepgang met inhoud combineren, vragen de breezah-tieners vooral zijn videoclips aan vanwege zijn lange manen en trendy grungebaardje. Een onbegrepen rockband als fashion-statement: erger kun je het niet krijgen.

Dit onbegrip is onterecht. Want hoe je het ook wendt of keert: Nickelback is een band die een uitstekend potje rock neerzet, die heel wat AOR-platen in de LoM omverblaast qua gitaarpower. De nieuwe cd 'All The Right Reasons' staat namelijk vol met goed gespeelde en stevig geproduceerde rock die bewijst dat de band na het succes van de single 'How You Remind Me' allesbehalve het commerciële pad heft gekozen. De bij vlagen aan Pearl Jam refererende grooves geven de eigentijdse rockband zowel aantrekkingskracht als geloofwaardigheid. In 'Animals' en 'Follow You Home' trapt de band het gaspedaal goed in, alhoewel de cd in de vorm van 'Rockstar' en de single 'Photograph' ook een aantal rustigere momenten kent.

De sterkste troef van de nieuwe cd zijn echter de teksten. Criticasters verwijten Nickelback nogal de nummers vol te stoppen met zanglijnen waardoor de songs te weinig kans krijgen om tot leven te komen. Die criticasters gaan voorbij aan het feit dat Kroeger één van de betere tekstschrijvers van zijn tijd is. Op 'All The Right Reasons' bewijst hij dat eens te meer door zichzelf compleet binnenstebuiten te keren. De rode draad in de teksten is een gevoel van verwarring, resulterend uit een dwangmatige zoektocht naar de ware 'ik', de verpersoonlijking van wie we waren (of wilden zijn) voordat de realiteit in de weg kwam te staan. De teksten verhalen over leven, liefde en verlies. Want het maakt niet uit waarvan je afscheid neemt: de plaats waarin je bent opgegroeid, je laatste liefde, je baan of een goede vriend... Elke keer dat je afscheid neemt, raak je een gedeelte van jezelf kwijt. Het is deze combinatie van kwetsbaarheid en goede rock, die 'All The Right Reasons' tot één van de betere rockplaten van 2005 maakt.