Killing Joke - XXV Gathering!

Killing Joke - XXV Gathering!

Label : Cooking Vinyl | Archiveer onder alternative / pop

Evil Dr. Smith : Waar Dave Grohl al niet goed voor is. Alles waarmee hij zich in(s)laat, schiet als een komeet omhoog op de prioriteitenlijstjes van de media. Queens Of The Stone Age, Garbage, NIN, Probot (natuurlijk!) en zelfs David Bowie (Dave speelde gitaar op zijn album 'Heathen'). Ook Killing Joke plukt de vruchten van het feit dat Dave de drumpartijen inspeelde op hun laatste, titelloze album. Het vlammende album is misschien wel het beste album uit hun 25-jarige carrière en heeft bewerkstelligd dat hun volledige discografie weer wordt heruitgebracht en dat ze sindsdien al een aantal malen Europa zijn rondgetrokken.Zodoende is na de mini live plaat 'Ha' uit 1982 en 'BBC In Concert' uit 1995 nu eindelijk weer een live album van deze Britse oer-postpunkers. Het is een schrale troost voor het moeten missen van hun twee Paradiso-concerten de afgelopen paar jaar. Van de psychedelische post-punk opener 'Communion', enkele nieuwe nummers als 'Total Invasion' en het vuige, industriële 'Asteroid' (een/het hoogtepunt van het album), via de klassiekers als 'Wardance', het slepende 'Requiem', de huiveringwekkende Top 40 hit 'Love Like Blood' en (Metallica fans, lezen jullie even mee) 'The Wait' tot de zinderende finale in het letterlijk te nemen 'Pandemonium' is het duidelijk dat deze band nog een fraai gruizig staaltje kan spelen op de podiumplanken. Daar is zelfs geen beeld voor nodig, al zal het me niks verbazen als ook van deze registratie in een later stadium nog een DVD zal verschijnen. Ik zal daar niet rauwig om zijn, al moet worden gezegd dat de vileine, soms schuurpapieren zang van Jaz Coleman in deze behoorlijk rauwe, zelfs wat benauwende registratie niet altijd even krachtig in de mix zit. Vooruit, bij nader inzien: laat die DVD maar komen dan. Oh wacht, daar is hij al!