Burst - Origo

Burst - Origo

Label : Relapse | Archiveer onder metalcore

Evil Dr. Smith : Mocht jij je storen aan het gegeven dat Mastodon de laatste paar jaar overal te pas en te onpas wordt opgehemeld als "the future of metal, dan heb ik nu bijzonder vervelend nieuws voor je: er is namelijk alweer een ander bandje dat hetzelfde etiketje opgeplakt dient te krijgen. Duvel toch op met al die Killswitch Engages, As I Lay Dyings, Still Remaintjes, Chimairaatjes en hoe heten al die Amerikaanse metalkoorknaapjes vandaag de dag? Natuurlijk beukt dat allemaal lekker vet weg en is het prettig te verteren, maar bijzonder? Welnee, dat waren hun inspiratoren At The Gates, Earth Crisis en Snapcase vijftien jaar geleden.

En vandaag de dag is dat Burst. Dit zijn bands die iets nieuws doen, die hun nek durven uit te steken en die niet bang zijn om op hun bek te vallen. Ook Burst is net als voornoemde NWOAHM-groepjes een amalgaam van metalcore, thrash metal, death metal en hardcore, maar zij doen het veel inventiever en spannender dan al die voornoemde bands bij elkaar. Hoe vaak gebeurt het tenslotte dat je al door de openingsriff van het openingsnummer in opperste staat van opwinding verkeert en je in elke porie aanvoelt dat je iets bijzonders krijgt te luisteren? Apart breaks, onverwachte melodische wendingen, driftige death metal aanvallen, spontane psychedelische passages, Opethiaanse "semi-acoustical seventies progdeath (het schitterende bijna-instrumentaaltje 'It Comes Into View'), vlammende metalcore-grooves en dit alles in, jawel, onderscheidende songs van kop en staart. Zanger Linus Jgerskog krabt krijsend de krullen van de trap, maar is opvallend helder voorin de mix geplaatst, wat een apart geluid oplevert. De overige vier Burst-mannen staan hem regelmatig bij voor melodische zanglijnen en backing vocals. Populistisch geformuleerd is Burst de ideale metalcore-mix van de verstikkende multi-gelaagde metalmuren van Isis, de hersensplijtende riffrazernijen van Mastodon en de seventies progpsychedelica in een death metal jack van Opeth en met een eigen smoel. Was voorganger 'Prey On Life' al een openbaring, dit album is ronduit verpletterend. Een van de beste metalalbums van het jaar, dus zorg dat je bij de concerten van Opeth aanstaande december in Utrecht en Zoetermeer op tijd voor het voorprogramma in de zaal bent. Ja, de vooruitgang moet toch weer uit Zweden komen. En Mieszko zag dat het goed was