Riverside - Second Life Syndrome

Riverside - Second Life Syndrome

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Sinds 'Out Of Myself' in de herfst van 2004 uitgebracht werd in heel Europa zijn er vele deuren open gegaan voor Riverside. De kans om op ProgPower te spelen grepen zij met beide handen aan en zetten daarmee hun eerste daadwerkelijke stappen in het buitenland. Dit hebben ze zich niet beklaagd. Inmiddels zijn de omringende landen gevallen als roestbruine bladeren van herfstige loofbomen voor de expressieve, maar niet in één vakje te stoppen muziek van het talentvolle viertal en als klap op de vuurpijl mag Riverside zich nu één van de bands op het prestigieuze Inside Out label beschouwen. Op dit label verschijnt nu hun tweede album 'Second Life Syndrome'.

Hetgeen Riverside onderscheidt van de meeste bands in het progressieve genre is een open visie op alles wat er gebeurt in meerdere genres. Zo vinden we onder hen liefhebbers van Marillion en Slayer, Pink Floyd en Anathema, Opeth en Jon Lord, Porcupine Tree en Rush. Dit alles wordt gereflecteerd in muzikale sfeerbeelden die een grote imaginaire waarde hebben. De steeds tot de verbeelding sprekende muziek wordt verwerkt in soms lange composities, zoals de vijftien minuten durende titelsong of het rillingen verwekkende, bloedmooie 'Dance With The Shadow'. Maar ook in meer compacte composities gaat de band de essentie nergens uit de weg. Elke muzikant in deze band bespeelt meerdere instrumenten en ze weten haarfijn waar ze allen mee bezig zijn. Dit potentieel wordt ten volle benut op dit tweede album. 'Second Life Syndrome' is namelijk ook nog eens deel twee van een trilogie over een zoekend individu dat zijn weg zoekt in het verwarrende leven en eens te meer tot wanhoop gedreven wordt door een schijnbare uitzichtloosheid. Nummers als 'Conceiving You' en 'Before' zijn introverte parels vol gevoel waar het Anathema gevoel niet ver weg is. Meermaals luisterend naar dit epos, ging die invloed me meer en meer intrigeren en werd het me wel duidelijk hoezeer de muziek van de melancholieke Engelsen zijn stempel heeft gedrukt op deze Poolse band. De aangrijpende gitaarsolo's van Piotr Grudzinski zijn veelal van dezelfde uitstraling als deze van Danny Cavanagh en David Gilmour, niet bij toeval ook twee van mijn absolute favoriete gitaristen in de muziekwereld. Ook toetsenist Michal Tapaj heeft zijn steentje bijgedragen op dit album, zijn warme toetsen en liefde voor Hammond orgel hebben het geluid van Riverside nog verrijkt. Het drumwerk van Piotr Kotzieradski vindt een perfecte balans tussen beheersing en dynamiek, alles ten dienste van het nummer. En Mariusz Duda leidt dit alles langs avontuurlijke wegen met zijn strakke bas en verscheiden stemgeluid, nu eens doorleefd en sensitief, dan weerklinkt een schreeuw van pure wanhoop.

Nummers eruit pikken heeft dan ook geen zin. 'Second Life Syndrome' is een avontuur dat je in zijn geheel tot u moet nemen. Deze muziek is als een mistige schaduw van een niet nader te bepalen entiteit die zich ijlings voortbeweegt over de mossige ondergrond van een donker bos. Muziek waarbij je jezelf ontstijgt door haar therapeutische werking.