God Forbid - Determination

God Forbid - Determination

Label : Century Media | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : Het goede nieuws nog gelezen? Living Colour is weer bij elkaar! De belangrijkste, of in ieder geval de meest interessante zwarte band voor heavy muziekliefhebbers sinds Bad Brains en Mother's Finest is weer aan het touren en wie weet krijgen we zelfs weer een nieuwe cd van Corey Glover, Vernon Reid en consorten. Maar tijden veranderen en in de loop der jaren sijpelen er wel 'es wat meer kleurlingen in harde bands (remember Suffocation, Dub War, of de zanger van The Ryker's?). Ik had de cd al een paar keer gedraaid tot ik erachter kwam dat deze band voor 80 % negrode is. Uiterst merkwaardig, want in niets hoor je dat eraan af: geen stiekeme hiphop-beats, reggae-ritmes of zelfs maar een lichte spoor van funky baswerk. Niks waar je als houterige hardrockhark op zou moeten kunnen dansen. Dit i.t.t. bovenstaande bands die dat toch soms niet na konden laten (met uitzondering van de deathmetal van Suffocation en de hardcore van de Ryker's natuurlijk). Nouja, genoeg gelul over dit soort Naturalisatie- en ImmigratieDienst-achtige nonsens: what's the music like? Harde, modern klinkende metal met qua gitaarwerk flink wat melodieuze Gthenburgsound-invloeden en hier en daar een Slayeresk riffje, een productie dat ook hatecore-liefhebbers zou moeten aanspreken en met een (death)metal(core)-grunt zang van Byron David. Dus eigenlijk de ideale mix om fans van zowel Hatebreed als In Flames bij elkaar te brengen? Wellicht, maar met een nummer als het geweldige 'Divide My Destiny' zullen ze zeker veel fans winnen. En ik wil niet al te cultureel correct overkomen, maar het lijkt me geweldig om deze bebaarde, gedreadlockte en gezette zwarte Rastafari-man live te zien grunten: weer 'es wat anders dan al die 'white-ass motherfuckers'! Verdomme nog an toe zeg, dit is helegaar geen slecht plaatje! 'ns Kijken of ik hun debuut-cd 'Reject The Sickness' van vorig jaar kan scoren, want ik wil nog wel een muzikale pak voor m'n sodemieter van deze 'wereldse' band.