Travers & Appice featuring T.M. Stevens - Live At The House Of Blues

Label : Escapi | Archiveer onder hardrock / aor

Richard V. : Een paar jaar geleden sloegen veteranen Pat Travers en Carmine Appice (o.a. Ozzy, Vanilla Fudge, Rod Stewart en tig andere artiesten) de handen ineen en gingen samen plaatjes opnemen en toeren. Bassist T.M. Stevens die ooit speelde met Billy Joel, Joe Cocker en Steve Vai, sloot zich bij hen aan en samen namen ze in september 2004 een concert op. De uitverkoren locatie was het House of Blues in Myrtle Beach (VS).

Deze live plaat biedt een willekeurig overzicht van de ruim dertigjarige carrière van deze muzikanten. Dit trio kent de rockwereld van de hoed en de rand en weet natuurlijk hoe ze een publiek moeten vermaken. De live sfeer op deze plaat roept dan ook herinneringen op aan live platen uit de jaren zeventig. De productie is behoorlijk rauw en bevat waarschijnlijk niet of nauwelijks overdubs. Helaas is het geen integrale live plaat, hier en daar wordt het geluid weggedraaid of zit er stilte tussen de nummers. Dat is jammer want zo wordt het live gevoel behoorlijk verstoord. Sterkste punt van deze plaat zijn de drumpartijen van Carmine Appice, zwakste punt is de matige zang van Travers.

Tracklist
1. Taken
2. Better From A Distance
3. I Don't Care
4. Crash n Burn
5. Livin' Alone
6. Gotta Have Ya
7. Turn Me On
8. Can't Escape The Fire / La La Love You
9. Evil
10. Do Ya Think I'm Sexy
11. Boom Boom
12. Keep On Rocking

De oude rotten onder het lezerspubliek herkennen zonder twijfel een paar live favorieten: 'Boom Boom' is een klassieker van Travers' live plaat 'Go For What You Know' en Rod Stewart hit 'Do Ya Think I'm Sexy' kent natuurlijk iedereen. Ook 'Livin' Alone' van de beroemde Beck, Bogert & Appice is natuurlijk geen onbekende. De versies op deze liveplaat halen het overigens bij lange na niet in vergelijking met eerdere live versies of de originelen. Sterker nog, Stewart's nummer wordt hier op een vreselijke manier verkracht. Daar staat tegenover dat de jamsessie in 'Can't Escape the Fire/La, La Love' best vermakelijk is.

De songkeuze is hier en daar redelijk verrassend, 'Crash N Burn' en 'Evil' zijn namelijk niet bepaald de meest bekende nummers van Travers soloplaten. Op zich is dat wel leuk want wie zit er te wachten op de 312e versie van 'Snortin' Whiskey', 'Gettin Betta' of 'Hooked On Music'? 'Live at the House Of Blues' is samengevat een leuke plaat voor oude rockers die nog geregeld de oude live klassiekers uit de kast halen. Ook fans van Travers zullen zich hier geen buil aan vallen. Iedereen onder de 30 kan beter op zoek naar Travers klassieke liveplaat 'Go For What You Know.'