Ordo Draconis - Camera Obscura Pt. 1 & Pt. 2

Label : Opus Magnum Productions | Archiveer onder black/pagan metal

Carl : Ordo Draconis is een Nederlandse metal band. Ze zeggen dat ze post-black metal spelen, wat een zeer interessant genre is. Kijk maar even op www.Wikipedia.org voor een degelijke uitleg van dit begrip. De muziek van Ordo Draconis is erg complex, experimenteel en gewoonweg futuristisch. Post-black metal is een fascinerend nieuw genre; de basis is black, maar dat is zo ongeveer het enige wat het gemeenschappelijk heeft met dit overwegend conservatief en kleingeestig subgenre.

band image'Camera Obscura' is een muzikaal avontuur in de theatrale wereld. Het bestaat uit twee schijven genaamd 'The Star Chamber Reviews' en 'A View With A Room'. Men krijgt de indruk dat er allerlei soorten verwijzingen en subtiele hints gemaakt worden, maar het is vaak erg moeilijk om er de vinger op te leggen. Dit conceptuele album is gebaseerd op het episch stuk 'Lucifer' van de Nederlandse toneelschrijver Vondel. Nu wil het geval dat ik een aantal jaar terug naar een uitvoering van dit stuk geweest ben. Goede acteurs, maar te veel dialoog. Het onderwerp is overduidelijk en een favoriet van heel wat meer schrijvers: de val van Lucifer.

band imageDe muziek op deze cd's klinkt zeer geraffineerd. De band is niet bang en zeer wel in staat om jazz te spelen en mijden ook klassieke invloeden niet. Dit alles resulteert in een wilde variëteit aan metal, van experimentele black tot pompeuze melodische. Lollige intro's, majestueuze intermezzo's, glorieuze outro's en daartussen verzengende metal. En het is niet zo dat het "andere spul" het juist zo bijzonder maakt, ook hun metal is bijzonder. Walsen, polka's, tango's... niets is te extravagant voor deze band. Hoe meer ik naar deze twee cd's luister, hoe meer ik ontdek in het complexe tapisserie van muziek. Muzikale invloeden reiken van Emperor tot Frank Zappa, van Glenn Miller tot Richard Wagner. Het is gewoonweg een machtige muzikale ervaring en ik ben niet in staat om het te beschrijven. Het is verbazingwekkend om al mijn muzikale favorieten terug te horen in één band. Ik ben er geweldig enthousiast over, maar zal me enigszins in moeten houden om ze de score te geven die ze verdienen.