Finntroll - Jaktens Tid

Finntroll - Jaktens Tid

Label : Century Media | Archiveer onder

Horst : Als ik iets leuk vind de laatste tijd in het Metal gebeuren is het wel het mixen van traditionele volksmuziek met de welbekende zware gitaarpartijen. Bands als Laberinto (Zuid-Amerikaans), In Extremo (middeleeuws), Skyclad en Cruachan (Keltisch) hebben mij in het verleden al aangenaam verrast, en de volgende in het rijtje van verassende melodietjes is het Finse Finntroll. Je raadt het al, zij hebben hun Finse roots ter harte genomen en verzorgen een mix van Metal en de zgn, 'Humppa' (Finse polka) gelardeerd met 'Joik' (antieke Laplanders gezangen). Nu heb ik van zowel 'Humppa' als 'Joik' geen meter verstand, maar het swingt als de spreekwoordelijke tiet. 'Jaktens Tid' is alweer hun tweede CD, en de opzwepende ritmes combineren verassend goed met de bekende metal dreunen, die variren van redelijk traditionele Heavy Metal partijen tot Black Metal achtige riffs. Qua zang gaat het redelijk de Black hoek in, maar als er weer 'gejoikt' wordt geeft het een bijzonder grappig contrast. De meeste nummers zijn lekker uptempo, en af en toe voorzien van intro's die je zo als film muziek zou kunnen gebruiken (het instrumentaaltje 'Bakom Varje Fura' lijkt trouwens behoorlijk op de thema muziek van de film 'Beetlejuice'). Ook wordt er regelmatig gebruik gemaakt van een authentieke trekharmonica (zo heten die dingen toch?) wat de boel een bijzonder feestelijke sfeer geeft, luister maar eens naar 'Slaget Vid Bldsalv' of 'Kitteldags', het zijn net De Kermisklanten, maar dan anders. Waar de teksten trouwens over gaan is me een raadsel, mijn Fins is wat roestig de laatste tijd, maar het zal me niets verbazen als het allemaal te maken heeft met oude volksvertellingen over Trollen en zo. Al met al een bijzonder leuke plaat die het prima zal doen op feesten en partijen, die zeker een luisterbeurt bij je platenboer waard is. Ondertussen ga ik op zoek naar hun debuut CD.