Hellfueled - Born II Rock

Hellfueled - Born II Rock

Label : Black Lodge | Archiveer onder hardrock / aor

Frank D. : Er zijn van die bands, waarbij iedere review dezelfde elementen bevat. Een van die bands is Hellfueled. Er zal geen review voorbijkomen waarin niet op een of andere wijze Ozzy verwerkt zit. Vandaar bij deze een review waarin het woord Ozzy verder niet meer voorkomt.

De opvolger van 'Volume One' heeft als naam 'Born II Rock' meegekregen en een drastische koerswijziging hebben de mannen niet gemaakt. Hellfueled klinkt nog steeds geheel in de lijn van Black Sabbath, "Hij-die-ik-niet-zal-noemen, Black Label Society en ga zo maar door. Waarom zouden de mannen ook op andere paden treden? Al sinds de demo-periode van de band maken ze dit soort muziek en het heeft hen met 'Volume One' zeker geen windeieren gelegd. Op 'Born II Rock' is de uitvoering dan ook weer goed. De productie klinkt gelikt en Andy Alkman en zijn kompanen weten verdomd goed waar ze mee bezig zijn. Nummers als 'Can't Get Enough', 'Regain Your Crown' en 'Friend' zouden in ieder geval niet misstaan op een album van "Hij-die-ik-niet-zal-noemen. Aan de andere kant, het is te eenvoudig deze band weg te zetten als een copy-cat. Daarvoor zijn nummers als 'Look Out', de instrumentale solo in 'Friend', 'Born To Rock' en 'I Don't Care' tot op zekere hoogte net te eigen. Toch blijft Hellfueled voor mij de uitgelezen kandidaat om in het geval dat "Hij-die-ik-niet-zal-noemen de hemelvaart aanvaardt de muzikale leemte op te vullen, al was het maar omdat Andy Alkman qua stemgeluid verdomd dicht in de buurt komt.

Conclusie? Hoe sterk de band misschien ook leunt op de eerder genoemde sound en bands 'Born II Rock' is een waardige opvolger van 'Volume One' en gezien de populariteit van dit soort muziek zal het album zeker zijn weg wel vinden naar de liefhebbers.