Entwine - Gone

Entwine - Gone

Label : Century Media | Archiveer onder

John : De Finse band Entwine kwam tot leven in 1995, onder een andere naam en als US-style Death Metal-band. Omdat de betrokkenen al gauw hiermee verveeld raakten, besloten zij om het zaakje voortaan wat lichter en melodieuzer te maken. Toen in '97 een 2e gitarist en de zanger toetraden (de zang werd daarvoor door de gitarist gedaan), werd een demo opgenomen, en in begin '98 werd een toetseniste gevonden, zodat Entwine kon gaan optreden. Wat volgde was het album "The Treasures Within Hearts", waar deze "Gone" de opvolger van is. Goed luisterbare Gothic rock/Metal, die qua aanpak soms vooral aan The Gathering en Lacuna Coil doet denken, alleen dan met vooral mannelijke vocalen. De songs zitten goed in elkaar en hebben altijd een herkenbare melodie. Dat die melodien niet altijd even vergezocht zijn, is amper een nadeel, omdat dat wordt opgevangen door de prettige, heldere stem van de zanger, soms met bijstand van een zangeres. Het geheel doet naast metalig, redelijk swingend maar toch wat melancholisch, ook nogal beheerst aan. Qua sfeer, maar ook qua tempo. De drums blijven ten alle tijde netjes in het gareel, en blastbeats of andere vormen van "hakken" komen op dit album niet voor. Liefhebbers van de meer beukende, hard-doomy Gothic Metal(-achtigen) a la Tristania, Trail of Tears of Siebenburgen kunnen hier dus waarschijnlijk minder mee. Wie meer houdt van rustige, open, melodieuze en compacte gotische liedjes met net genoeg metaal zal na aanschaf dit schijfje zeker regelmatig rondjes laten draaien. Voor meer informatie over Entwine verwijs ik je alvast naar het Entwine interview wat er in ons volgende issue zal staan.