Steve Howe - Homebrew 3

Steve Howe - Homebrew 3

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Winston : 'Homebrew 3' is inderdaad het derde deel van Steve Howe's serie van thuisgebakken demoalbums. De Yes en ex-Asia gitarist is altijd erg actief met schrijven en ontwikkelen van ideeën voor zijn band -en solocarrière. Howe wil heel graag het verschil laten horen hoe hij sommige nummers oorspronkelijk schreef en hoe ze uiteindelijk werden gebruikt door de bands waar hij ze aan gaf ter bewerking. Zo hoor je het nummer 'No Deceiving' dat door Yes voor het 'Magnification' werd gebruikt. Op dat album heet het 'Soft As A Dove' en zo hoor je heel goed hoe zanger Jon Anderson zijn stempel op het nummer heeft gedrukt. Howe vermeldt in de begeleidende toelichting dat hij gehoopt had dit nummer zo te kunnen laten. Helaas dus, Anderson heeft niet voor niets 'Napoleon' als bijnaam in Yes. Verder kom je van alles tegen op 'Homebrew 3', instrumentaaltjes die op studio albums wél met zang werden uitgevoerd maar ook vice versa, akoestische maar ook bijna volledige geinstrumenteerde nummers. De demo's gaan ook kriskras door de tijd, er staat met 'Between Your Smiles' een nummer op dat door Anderson Bruford Wakeman Howe (nee, dat is geen advocatenkantoor!) werd gebruikt en dat album is uit 1989, maar ook ideeën die nog uit de zeventiger jaren stammen werden later nog gebruikt voor latere albums. De toelichtingen die Howe geeft zijn wel handig daarbij. Afwisselend en vermakelijk maar waarschijnlijk alleen het meest interessant voor de fanatieke Yes en Steve Howe volgelingen dit derde thuisbrouwsel. Dat het overall geluid niet van een constante kwaliteit is mag de pret niet drukken.