El Caco - Viva

El Caco - Viva

Label : Music For Nations | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : Wij Nederlanders lopen het hele jaar te zeiken over het weer: tijdens de winter is het te warm en vriest/sneeuwt het te weinig, in lente en herfst regent en waait het te veel en in de zomer is er van alles, behalve de zon. Zeiken, zeuren, mopperen en klagen kunnen we als de beste. Maar zo ontevreden als we zijn mogen we eens een voorbeeld nemen aan die Scandinaviërs. Daar in het hoge, koude en desolate noorden is er helemaal geen reden tot het oprichten van een Noorse Erwin Kroll-fanclub. Geen wonder dat zij in de muziek vaak uitblinken in kille, desolate muziek (black/death/thrash/grind metal). Toch zal ook menigeen daar een onvervuld verlangen hebben eens een keertje lekker in de zon te kunnen liggen. Maar hen zal je niet horen klagen, want hun verlangen naar een snikhete zomer verwoorden, c.q. vermusiceren zij gewoon in hun muziek! Want na bijvoorbeeld het Zweedse The Quill en het Finse Sunride is nu ook dit Noorse El Caco met een plaat voor de dag gekomen die meer een zinderende woestijnsfeer oproept dan ijzige fjörden in de permafrost. Maar de bindende factor zal wel het eenzaamheidsgevoel zijn. Yep, ook in de typisch Amerikaans klinkende subgenre 'stonerrock' willen deze Noord-europeanen tegenwoordig een hartig woordje meespreken. Anders dan dat je als Nederlander zou mogen vermoeden betekent El Caco iets van zakkenroller of lafbek: ik denk dat ze wel het eerste zullen bedoelen. Een twaalftal heerlijke melodieus groovende songs met vleugjes Masters Of Reality, Led Zeppelin (zoals de akoestische instrumental 'Mescaline') en de onvermijdelijke Black Sabbath. Maar veel Kyuss, heel veel Kyuss (en alle andere bands die deze stijl hanteren)! Het balladesque 'Cosmic' heeft zowaar een 'gothic'-sounded keyboarddeuntje ('gothic' is ook al zo'n stijl dat eenzaamheid als centraal gevoelspunt heeft), maar als de laaggestemde gitaren invallen is het toch weer het stenen tijdperk. Amerika mag dan wel de bakermat van deze muziek zijn (met als rechterhand de stad Eindhoven) het begint steeds meer op een mondiale muziekstroming te lijken met bands als Natas (Argentinië), Cowboys & Aliens (België) en nu dit El Caco uit Noorwegen. Over bakermat gesproken, waarom ken ik tot nu toe naast de bands op het Rise Above-label (zoals de wat minder doomy, maar meer stony Hangnail en Orange Goblin) dan nog nauwelijks 'typische' stonerbands uit het land van Black Sabbath, Hawkwind en Ozric Tentacles?? Of is dat de wet van de remmende voorsprong? Grappig hoesje trouwens met dat kunstwerkje: een van stenen en springveren gemaakte stier- en menselijk skelet met cowboyhoed. Rawhide!!