Warmen - Accept The Fact

Warmen - Accept The Fact

Label : Spinefarm | Archiveer onder heavy / power metal

Fons : Het zijn dure tijden voor de Children of Bodom fans. Allereerst is er natuurlijk het nieuwe COB album 'Are You Dead Yet?' dat eind oktober is uitgekomen en daarnaast is er de release van de nieuwe Warmen cd, het nevenproject van COB toetsenist Janne Warman. 'Accept The Fact' is het derde werkje van Warmen dat muzikaal gezien naadloos aansluit bij de vorige twee albums, 'Unknow Soldier' en 'Beyond Abillities'. Warmen was vooral op het debuut de perfecte aanvulling op de Children of Bodom albums, minder black metal gericht als COB maar muzikaal een stuk avontuurlijker.

Deze nieuwe Warmen cd hinkt helaas op twee gedachten. Enerzijds zijn er een drietal geweldige instrumentaaltjes op 'Accept The Fact' te vinden die technisch gezien een stuk verder gaan dan het Children Of Bodom materiaal. Aan de andere kant klinken de met vocalen ingevulde nummers nogal 'veilig', en mis ik daarbij het muzikale vuurwerk dat Janne Warman met name op het debuut, 'Unknow Soldier' wl etaleerde. Een euvel dat zich ook al op Warmen's vorige cd 'Beyond Abillities' voordeed. Dat is jammer, ik vond net het virtuoze aspect juist zo belangrijk bij Warmen; ideale kost voor de fans van Children Of Bodom die maar niet genoeg konden krijgen van het muzikale gefreak.

Als we 'Accept The Fact' beschouwen als een op zichzelf staande cd is het desondanks een uitstekend schijfje, dat uitermate geschikt is voor een zeer breed metal publiek. Perfect geproduceerde power metal in de stijl van Dream Evil en Stratovarius waarbij vooral tijdens de instrumentale passages als een Razende Roeland gemusiceerd wordt. Vooral het instrumentale 'Return To Salieri' is om van te smullen. Warmen heeft gebruik gemaakt van een viertal gastzangers, die een goede bijdrage leveren. Zo is de Finse zangeres Jonna Kosonen goed op dreef tijdens het ballade achtige 'They All Blame Me' en horen we Stratovarius frontman Timo Kotipelto nog op twee nummers meedoen. Verrassend is ook Janne's COB collega Alexi Laiho die met zijn ruige strot de Rockwell cover 'Somebody's Watching Me' uit 1984 in een stevig jasje steekt.

Zoals ik al zei, 'Accept The Fact' is een uitstekende cd, maar zelf had ik toch wat meer muzikale hoogstandjes met een klassieke inslag verwacht, waardoor Warmen haar unieke karakter dat men ten tijde van het debuut liet horen, weer zou terugkrijgen.