Paul Speckmann - Masterpieces

Paul Speckmann - Masterpieces

Label : Twilight | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen B. : Paul Speckmann staat in mijn ogen toch wel bekend als een van de invloedrijkste en creatieve schepselen in de death metal geschiedenis. Het was door de jaren niet allemaal goud wat er blonk, maar toch… Hij is en was bassist en zanger in een flink aantal bands waaronder Warcry, Deathstrike, Funeral Bitch, White Cross, Speckmann Project, Martyr, Krabathor, Abomination maar de meeste van jullie zullen hem wel kennen van Master. De goede man heeft ontelbare CD's uitgebracht door de jaren heen, waarvan ik zelf het meeste onder de indruk ben van Abominations 'Debut', 'Tragedy Strikes', Masters 'Master' en 'On The Seventh Day God Created … Master' albums. Pasgeleden vond het Duitse label Twilight Vertrieb het nodig een soortement van "Best Of Paul Speckmann” uit te brengen onder de naam 'Masterpieces'.

Deze CD herbergt een aardige bloemlezing van hetgeen de bebaarde man via zijn projecten en bands de afgelopen jaren op de markt gekatapulteerd heeft. Het schijnt dat Speckie himself verantwoordelijk was voor het samenstellen van deze CD, maar ikzelf vind het dan een beetje vreemd dat er geen Krabathor nummers op staan. Ook doet het me een beetje pijn dat mijn favoriete Master nummer 'What Kind Of God' niet op deze CD terecht is gekomen. Noem me daarnaast een mierenneuker, maar ik vind het altijd fijn als verzamelCD's chronologisch zijn opgebouwd en de huidige indeling (zie onderstaand overzicht) oogt dan ook een beetje rommelig.

De eerste twee nummers zijn in elk geval nieuw en zijn afkomstig van het Master album 'Four More Years Of Terror' dat op 21 november zal gaan verschijnen. Kijk, zulke nummers zorgen er nou voor dat er liters bloed linea recta richting mijn zwellichamen stromen in plaats van allerlei nutteloze rondjes door mijn vadsige lichaam te draaien, want dat klinkt dus echt veelbelovend. Het derde nummer is afkomstig van een punk project dat Speckmann in 1999 absolveerde na de Europese tour van Malevolent Creation en Krabathor. De overige nummers zijn afkomstig van reguliere Speckmann albums, waardoor de echte adepten (waaronder ik mezelf maar weer eens een keer toe reken) niet echt bediend worden. Heb je niks van Paulus de BoskaMaster in huis maar ben je na het lezen van deze recensie geïnteresseerd geworden in zijn werk raad ik je aan van zowel Master als Abomination de eerste twee CD's aan te schaffen, want als ik heel eerlijk ben is dit niet het echte eerbetoon geworden wat ik me bij 'Masterpieces' had voorgesteld. De volgende nummers staan in ieder geval op deze CD:

01) 'The Line Too Kill' - Master (afkomstig van 'Four More Years Of Terror')
02) 'He'll Probably Win' - Master (afkomstig van 'Four More Years Of Terror')
03) 'Fatso' - Solutions