Hevein - Sound Over Matter

Hevein - Sound Over Matter

Label : Spinefarm | Archiveer onder different metal

Peter B. : Helsinki Finland, 2005. Hevein brengt zijn eerste cd uit, genaamd 'Sound Over Matter'. Een heel erg mooi en indrukwekkend album welke ik met trots categoriseer onder de rubriek 'different metal'. Waarom? Omdat Hevein heel veel in zijn mars heeft en erg anders en origineel bezig is. Hevein gebruikt een wat enigszins ander instrumentarium dan de doorsnee metal band. Zo hebben ze een violiste in de band met de naam Aino Piipari en een cellist met de naam Max Lilja, welke je nog wel eens zou kunnen herkennen van zijn werk met Apocalyptica. Voeg hier de vocalen van Juha Immonen, de gitaren van Leif Hedstrom, de bass van Tomi Koivunen en de drums van Alpo Oksahariu bij, en je hebt Hevein.

Hevein combineert veel verschillende metal stijlen. In de opener 'Break Out The Hammers' beginnen ze erg snel en thrashy met een fikse dosis death metal invloeden. Het wordt echter snel duidelijk dat deze band ook weet wat kracht en melodie betekenen. Schitterende normale vocalen met een soms agressieve inslag, hypnotiserende cleane intermezzo's in 'New Hope', mooie atmosferische cello/violen in 'As Far As The Eye Can See', moderne en zware invloeden in 'Beg To Differ' en zelfs psychedelische invalshoeken in 'Last Drop Of Innocent'.

Deze band durft dit alles op één album te mengen en krijgen het ook nog voor elkaar om een eigen smoelwerk te tonen. Met 'Sound Over Matter' zal Hevein zeker veel verschillende breed georiënteerde metalheads aanspreken. Ik ben in elk geval erg onder de indruk en dring er op aan dat jij deze band zeer binnenkort ook eens gaat beluisteren!