Dead Head - Haatland

Dead Head - Haatland

Label : GMR Music Group | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : In zijn epos over de 'Dog God' 12 orakelde mijn collega de Evil Doctor al over Kerry en Jeff van Slayer die aan de hand van dit vorig jaar verschenen schijfje van Dead Head wel eens met een heel sterk nieuw thrash album op de proppen zouden komen, mits ze zich maar een beetje zouden laten inspireren. Welnu, het blijkt dat de goeroes uit de States weer eens een kans hebben verslapen, want ondertussen heeft Dead Head via dit 'Haatland' zelf een prima nieuw album uitgebracht. Een album waar menig verstokte Slayer/thrash fan op zat te wachten.

'Haatland' is een heerlijk recht toe recht aan album geworden. Het is thrash zoals thrash ooit bedoeld was. Vette riffs, snelle en beukende drums, piepende en gierende maar tevens korte solo's en op tijd een break met een groovy of log stuk ertussen. Dit alles wordt aangevuld met een zeer venijnige en agressieve stem, en je portie beukgeweld voor deze maand is weer gered. Nu weet ik wel dat dit alles heel simplistisch en eenvoudig klinkt, maar zo is het natuurlijk ook weer niet. Dead Head weet wel degelijk hoe men interessante songs moet schrijven (en spelen), maar het is vooral die brute kracht die er vanaf spat. Het knalt aan alle kanten, van het begin tot aan het eind. (Mede veroorzaker hiervan is trouwens de producer Jacob Hansen die het geheel in de Deense Hansen Studios prima heeft ingeblikt).

Tijdens het beluisteren van 'Haatland' wordt ik mee teruggenomen naar de begindagen van Kreator en Sodom ('Mesfaken') maar ook de vroegere Sentenced hoor ik ('Phantom Palace', wat een toffe openingsriff trouwens). Ook een song zoals het wat langzamere, maar tevens lekker zware 'Last Server Down' kan mij erg bekoren en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit doe ik echter niet. Ik adviseer iedereen die een strak potje thrash wel kan waarderen om dit album zeker even te beluisteren, en laat je vooral niet misleiden door de oude helden die hier worden genoemd, want 'Haatland' klinkt allesbehalve gedateerd.