Nightmare - The Dominion Gate

Nightmare - The Dominion Gate

Label : Regain Records | Archiveer onder heavy / power metal

Fons : Al sinds 1979 timmert het Franse power metal vijftal Nightmare aan de weg. Op het roemruchte Ebony Records, dat destijds bekend stond om hun erbarmelijk slecht klinkende albums, leverde men halverwege de jaren tachtig twee platen af, die weinig tot niets voorstelden. Nadat er diverse line up wisselingen binnen de band plaatsvonden, zorgde dat ervoor dat Nightmare in 1988 wegens muzikale meningsverschillen uit elkaar viel. In 1999 pakt men de draad weer op, grotendeels in de originele bezettin,g met dit verschil dat drummer Jo Amore gaat zingen in plaats van de dan onlangs overleden Jean-Marie Boix. In deze bezetting bracht de band twee cd's en een mini cd uit alvorens met dit nieuwe 'The Dominion Gate te verschijnen.

Twee maanden studiotijd werd er geboekt om 'The Dominion Gate' in te blikken, en ik moet zeggen, het resultaat mag er wezen! Nightmare beschikt over vijf uitstekende muzikanten, die je door hun jarenlange ervaring niks meer hoeft wijs te maken hoe een fatsoenlijke power metal cd te maken. Aan de produktie van Terje Refsnes (bekend van o.a. Green Carnation en Sirenia) is hoorbaar veel aandacht besteed. Sfeervolle passages, het perfect inpassen van een koor, het gebruik van gastmuzikanten (waaronder onze eigen After Forever leden Floor Jansen en Sander Gommans) en het toevoegen van allerlei effecten die zijn ingezet om de juiste stemming te creren .

Nightmare maakt melodieuze power metal in de stijl van Symphony X en Rhapsody, waarbij vooral de zanger Jo Amore, met zijn aan Russell Allen herinnerende vocalen in positieve zin opvalt. Zijn krachtige en afwisselende stemgeluid zorgt voor net dat beetje extra dat een band nodig heeft om op te vallen. Vooral in het rustigere 'Haunting Memories' laat hij horen wat voor veelzijdig zanger hij is. Opvallende nummers zijn er onder meer in het snelle 'Dressmaker' en het afwisselende 'Endless Agony', met waanzinnige gitaarsolo's er in. Beste nummer is absoluut 'Heretic', met een ijzersterk refrein dat in al zijn grimmigheid nog dagenlang in je hoofd blijft beuken. Luister verder ook nog even naar het epische titelnummer waarin Jo Amore een duet aangaat met Floor Jansen.

Nightmare levert wat mij betreft een van de beste cd's van de afgelopen vijf jaren af, afkomstig van Franse bodem en kan zich makkelijk meten met albums van hun grote broers uit Itali en Amerika!