Callenish Circle - [Pitch.Black.Effects]

Label : Metal Blade | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : Toen ik in 2003 werkte aan de recensie van 'My Passion // Your Pain' duurde het eventjes voordat het in mijn hoofd 'klik' zei. De muziek van Callenish Circle is immers geen doorsnee recht toe recht aan gebeuren. Er gebeurt veel en ook de onverwachte wendingen gedurende een song behoren tot het huismerk van deze band. Maar goed, na verschillende luisterbeurten viel het spreekwoordelijke kwartje en ik heb nog vaak kunnen genieten van het harde 'My Passion // Your Pain'.

We zijn inmiddels dik twee jaar verder en met 'Pitch.Black.Effects' presenteert de band dus de langverwachte opvolger. (Ik tel voor het gemak de verzamelaar en re-release 'Forbidden Empathy' even niet mee). Ook nu heeft het album weer een aantal luisterbeurten nodig voordat het 'klik' doet en het spreekwoordelijke kwartje valt. En ook nu ga ik weer concluderen dat deze Limburgers wederom met een prima schijf op de markt komen.

'Pitch.Black.Effects' is wel een album geworden wat iets donkerder/dreigender en langzamer lijkt te zijn. Natuurlijk staan er weer typische songs op waar Callenish Circle patent op heeft. Luister maar eens naar 'This Day You Regret', 'Blind', en 'As You Speak'. Stuk voor stuk songs met veel variatie, goed gitaarwerk en lekker agressieve zang. Daarnaast valt 'Guess Again' op omdat deze track bij vlagen erg snel is. Maar er zijn ook een aantal songs die zorgen voor een aparte sfeer. Een song zoals 'Sweet Cyanide' bijvoorbeeld. Want de intro van deze track doet mij denken aan zoiets als Orbital (van die wazige mellow house is dat), en dat verwacht je niet zo snel terug te vinden op een metal album. Maar het is vooral 'Schwarzes Licht' dat er bovenuit steekt. Veel effecten op de intro, een gothic achtig stukje muziek, veel soundscapes, een doomy riff, vrouwelijk Duitse vocalen gehuld in een spacey stukje muziek en wederom een Orbital achtig gedeelte als outro.

Voeg bij dit alles de verschillende soundscapes (het zou me niets verbazen als blijkt dat Gail Of God voorman en producer Gail Liebling hier eens even flink met de vinger in de pap heeft zitten roeren) en het moge duidelijk zijn dat 'Pitch.Black.Effects' een heel goed album is geworden voor de wat breder georiƫnteerde muziekliefhebber.