Indukti - S.U.S.A.R.

Indukti - S.U.S.A.R.

Label : Laser's Edge | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Het zou me niets verwonderen mocht Indukti, in het kielzog van die andere Poolse band Riverside, binnenkort aan een Europese opmars beginnen. Niet alleen omdat Riverside's zanger Mariusz Duda te horen is als gastzanger, maar gewoon omdat 'S.U.S.A.R.' een prachtig album is dat elke progressieve rockfan mooie momenten zal bezorgen.

Neem alleen al 'Freder'. Het trieste pianootje wordt gestuwd door baswerk dat enige Tool invloeden verraadt, maar gaandeweg ook overeenkomsten vertoont met die wereldklanken van 'Set The Controls For The Heart Of The Sun' van Pink Floyd. Terwijl het nummer door stevige gitaar en drums aan kracht wint, wordt er heel sferisch maar wat onduidelijk gezongen door Mariusz Duda. Die laat zich zelfs verleiden tot een primaire oerschreeuw. De muzikanten werken onverminderd naar instrumentale climaxen toe en de geest van de nog experimenterende Porcupine Tree is evenmin veraf. Eén en ander klinkt echter uitgesproken spannend en behoorlijk stevig. Heel lieflijk daarentegen is 'Cold Inside…I'. Met omfloerste stem gezongen deze keer. De woede van het vorige nummer vloeit over in berusting.

Zo wordt er heel het album moeiteloos geswitcht tussen instrumentale uitbarstingen en wat rustigere nummers, waar Mariusz zijn relaxte stem laat horen. Dit vloeit allemaal perfect in elkaar over. Je krijgt er zowaar hallucinaties van vloeistofdia's bij. Nog even en mijn zintuigen nemen ook de weeë geur van wierook en mirre waar. Beeldschoon zijn ook de prachtig ingewerkte vioolpartijen van Ewa Jablonska. Enige introverte harp klanken vervolledigen het bijna onwereldse totaalbeeld.

Indukti bestaat uit vijf klassiek geschoolde muzikanten die dit album live ingespeeld hebben in de studio om de spontaniteit te behouden. Respect! Hun eerste missie is een geestverruimende ervaring die je telkens weer kunt (en wilt!) beleven door simpel op de 'repeat' knop te drukken. Als extra kan je nog genieten van videobeelden van de track 'Mantra'. Deze beelden zijn duidelijk geïnspireerd door het robotachtige karakter van de Tool videoclips. Ondergetekende spreidt nu zijn matje uit om te gaan mediteren, met op de achtergrond dit opzienbarend debuut.