Charon - Songs For The Sinners

Charon - Songs For The Sinners

Label : Spinefarm | Archiveer onder gothic metal

Vera : Inmiddels is 'Songs For The Sinners', het vijfde studio album van Charon, in thuisland Finland reeds aan zijn zegetocht in de hitlijsten begonnen. Terecht? Heel terecht, want er staan tien spiksplinternieuwe pareltjes op die een brug slaan tussen melancholie en toegankelijkheid. De band maakt superieure gothic rock (het is niet eens een echt harde plaat) waar de Scandinavirs een patent op hebben. Kijk maar naar bands als Sentenced, Amorphis, Throes Of Dawn, Him, etc. al doen ze me ook denken aan Lacrimas Profundere. Deels omdat Juha-Pekka (JP voor de ingewijden) ook zo'n donkere, sensuele stem heeft en deels omdat de band de druk tot hard, harder, hardst netjes naast zich neer legt en kiest voor een flink aantal kalme nummers waar melancholie van afdruipt en die gewoon heel mooi zijn om naar te luisteren.

Vanaf het eerste nummer 'Colder' - tevens de single - is het genieten geblazen. Stevige riffs, achtergrondvocalen van Jenny Heinonen die later nog meer zal opduiken en die lage, weemoedige stem van zanger JP. Vlotte up tempo nummers als 'Rain' en 'Ride On Tears' worden afgewisseld met fraaie ballades waar de cello een prominente plaats inneemt. Want de vijfkoppige band schakelde heel wat gastmuzikanten in om hun pakkende songs nog meer elan te geven. Marko Manninen van de Finse cult band Alamaailman Vasarat bespeelt deze cello. Sande en Tomi van Amorphis leverden bijdragen op toetsen en sitar. Er is bovendien heel wat keyboards te horen op het album, dankzij Santeri Kallio. En in het swingende 'Bullet' horen we niet alleen strijkers maar ook een heus Hammond orgel. (Kari Tornack). Als ik je dan ook nog vertel dat het artwork gemaakt is door de ex drummer van Sentenced Vesa Ranta is dit Finse onderonsje compleet.

Geen wonder dus dat dit alles geleid heeft tot een aanlokkelijk album, waarmee de band wereldwijd succes verdient. Sluit alles af in je mistige herfsthuis, dim het felle licht dat je praktische bezigheden begeleid, zak weg in de zachte kussens en geniet van de uitgebalanceerde nummers op 'Songs For The Sinners'. Wedden dat je er ontspannen en gesterkt uitkomt