Dark Funeral - Attera Totus Sanctus

Dark Funeral - Attera Totus Sanctus

Label : Regain Records | Archiveer onder black/pagan metal

Koen B. : Na hun hoog aangeschreven live album 'De Profundis Clamavi Ad Te Domine' (2004), is Dark Funeral momenteel terug met hun vierde volledige studio elpee 'Attera Totus Sanctus'. Deze cd werd opgenomen, geproduceerd en gemixed in de Dug Out Studios te Uppsala (Zweden) door Daniel Bergstrand (die onder ander furore maakte met producties van In Flames, Meshuggah, Strapping Young Lad en Behemoth) en Örjan Örnkloo. Sinds de vorige studio schijf 'Diabolis Interium' (2001) heeft het weer wat gerommeld binnen de gelederen, waardoor Dark Funeral tegenwoordig bestaat uit oudgedienden Lord Ahriman (gitaar), Emperor Magus Caligula (zang), Matte Modin (drums) en nieuweling Chaq Mol (die Dominion op gitaar vervangen heeft). Op 'Attera Totus Sanctus', heeft Caligula het baswerk overgelaten aan Gustaf Hielm (Meshuggah).

Luitjes die al bekend zijn met het werk van Dark Funeral en/of diegenen die de band al eens live hebben gezien weten eigenlijk wel wat ze kunnen verwachten als ze deze cd aanschaffen: acht nummers die volgepropt zitten met 300 beats per minuut drumpartijen, overweldigende vocalen en razendsnelle agressieve doch hier en daar melodieuze gitaarverkrachtingen. Niks nieuws onder de zon dus, maar het is ook wel weer te prijzen dat Dark Funeral al twaalf jaar vasthoudt aan de eigen stijl. Fans, zowel oud als nieuw, zullen daarom niet teleurgesteld zijn wanneer 'King Antichrist', '666 Voices Inside', 'Attera Totus Sanctus', 'Godhate', 'Atrum Regina', 'Angel Flesh Impaled', 'Feed On The Mortals' en 'Final Ritual' door hun speakers razen. Ik denk dat de Explosieven Opruimingsdienst er uiteindelijk aan te pas moet komen om dit op scherp staande projectiel onschadelijk te maken.