Detonation - Portals To Uphobia

Detonation - Portals To Uphobia

Label : Osmose | Archiveer onder speed / thrash metal

Michiel B. : 'Het kan vriezen en het kan dooien', zo luidt een oud spreekwoord en als er een band is voor wie dat gezegde de afgelopen drie jaar is opgegaan, is het wel ons eigen Detonation. Nadat hun vorige album 'An Epic Defiance' overal ter wereld weergaloos werd ontvangen, tekende de band een dik verdiende platendeal bij het Franse label Osmose en trokken de death/thrashers twee weken rond door Europa in het kielzog van Dimension Zero en niets stond een grote zegetocht nog in de weg. Maar toen begon de ellende. Drummer Thomas Kalksma kreeg een zeer vervelende schouderblessure en toen hij eindelijk hersteld was kon een half jaar later dan gepland begonnen worden met de opnames van opvolger 'Portals To Uphobia'. Ondergetekende toog daarvoor reeds eind februari jongstleden naar de Excess Studio in Rotterdam om alvast een voorproefje te mogen horen echter sloeg daarna weer het noodlot toe voor de band. Er was iets misgegaan in het mixproces en aangezien label Osmose het album graag de welverdiende promotie wilde meegeven, werd de release uitgesteld tot september 2005.

En dan nu, ruim een half jaar na dato, draait 'Portals To Uphobia' zijn eerste rondjes en zoals ik in februari reeds concludeerde, is Detonation er werderom in geslaagd is een dijk van een album af te leveren. Het album opent geitebruut middels achtereenvolgens 'Into Sulphur I Descend', het titelnummer en 'Structural Deceit'. De toon is meteen gezet en wat meteen opvalt is dat de vocalen van zanger/gitarist Koen Romeijn een heel stuk agressiever klinken dat op de sublieme voorganger AED het geval was. Waar AED nog overliep van de invloeden van voornamelijk At The Gates, is 'Portals To Uphobia' een album met een enorme eigen smoel geworden. De band shuwt het experiment niet en middels 'Chaos Banished' en 'End Of Sight, End Of Fears' wordt er vervolgens ook niet geschuwd wat meer de mid-tempo kant op te gaan. Voor mij is de verrassing sinds de luistersessie er natuurlijk al af maar het met Spaanse gitaren doordrenkte instrumentaaltje 'Lost Euphoria part III' zorgt voor een aardige afwisseling. Daarna gaat er weer vier nummers lang het gas op waarbij mijn absolute favoriet 'The Loss Of Motion Control' (met ook wederom wat Spaanse gitaren) er helemaal uitspringt en nog wel het meeste doet denken aan voorganger 'An Epic Defiance'. 'Portals To Uphobia' is een uitstekend album echter geef ik hem iets minder punten dan ik deed voor AED daar dat album op mij werkelijk een verwoestende impact had. Wat ik dan weer wel als pluspunt ervaar is dat Detonation op technisch gebied enorm gegroeid is zonder al te veel aan intensiteit in te boeten.

De zeven vette jaren staan op het punt van aanbreken voor Detonation. Laat de meest recente tegenslag, namelijk het door een te kleine tourbus niet meer de volledige Europese tour van Decapitated en Gorerotted mee kunnen maken, het laatste malheur voor de band zijn geweest en hopelijk zien we binnen nu en een jaar of twee weer een ijzersterk album tegemoet, uitgebracht door een band die eindelijk haar welverdiende doorbraak heeft weten te bewerkstelligen. De rek is er in elk geval nog lang niet uit.