Scorpions - Unbreakable: One Night In Vienna

Label : Sony Music Entertainment | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Ferdi : Ik kijk nog steeds terug op de Scorpions-cd 'Unbreakable' als één van de sterkste hardrockalbums van 2004. Helaas was het album grotendeels over het hoofd gezien in de meeste delen van de wereld, met uiteraard als uitzondering Duitsland en Japan. Daarmee is de meest recente cd van de band niet alleen één van hun sterkste, maar ook één van hun meest ondergewaardeerde platen ooit. De kracht van het album wordt echter onderstreept op deze live-dvd, waarop vijf nieuwe nummers naadloos aansluiten bij klassiekers als 'Blackout', 'Rock You Like A Hurricane' en natuurlijk 'Winds Of Change'. Klaus Meine en Rudolf Schenker mogen dan hun wilde haren kwijt zijn, ze rocken nog steeds als de besten. Het concert wat de band vorig jaar in Wenen gaf is prima op de gevoelige lens vastgelegd, met een prima cameravoering en fatsoenlijke montage. De beelden hadden kunnen profiteren van meer postproductie - vooral de lichtshow komt nogal flets over, of is dat om de show een jaren tachtig gevoel mee te geven? - maar het geluid is absoluut perfect. Als een bonus is 'Unbreakable' verder gevuld met een uur lange rockumentary waarin het verleden en de filosofie tot uitdrukking komt. De vele fragmenten van jarenoude optredens doen je afvragen wat voor een schat aan beeldmateriaal de band nog meer moet hebben bewaard. Het gebrek van een fatsoenlijke ondertiteling van de Duitstalige special is jammer, want wie de Germaanse taal niet machtig is moet het doen met een tamelijk matige nasynchronisatie. De rockumentary haalt overigens geen VH1-nivo door het gebrek aan sappige details, maar goed. Uiteindelijk gaat het om het live-concert en zoals gezegd: die is de moeite dubbel en dwars waard.