Gamma Ray - Majestic

Gamma Ray - Majestic

Label : Mayan Records | Archiveer onder heavy / power metal

Ferdi : Het is een tijd van soberheid. Al krabbelt de economie langzaam omhoog, blijft de toestand in de wereld onzeker. Terwijl in ons eigen land onze eigen ministers waarschuwen dat in elke baard en onbeheerd achtergelaten tas een terroristische dreiging schuilt, weet de gemiddelde Amerikaan nog steeds niet wat hij moet denken van de toestand in zijn eigen land, laat staan daarbuiten. Nucleare dreigingen, internationale criminaliteit en globale verwarming zijn daarnaast nog niet de laatste dingen om je zorgen om te maken. Het lijkt dit najaar te resulteren in veel stemmige albums. Kwam vorige maand al Stratovarius met een opvallend duister album, deze maand zijn het Bon Jovi en Gamma Ray die met voor hun doen sober getinte albums komen, zowel kwa verpakking als kwa muziek en teksten. Op zich niet vreemd, want deze drie bands - die ooit zelfs de vaandeldragers waren voor hun specifieke tint happy rock/metal - hebben in de afgelopen jaren elke uithoek van de wereld gezien.

'Majestic' is de eerste studioplaat van de band rond Kai Hansen sind hun beste product, 'No World Order' (2001). Net als op die plaat laat Gamma Ray een opvallend stemmig geluid horen. Heavy metal is nog steeds de hoofdmoot, maar is al lang niet meer het voornaamste bestanddeel. Songwriter Kai Hansen toont zich als een bezorgd persoon over de toestand van de wereld. En terecht. Het resulteert in desolate teksten als die van 'Fight', 'Strange World' en 'Blood Religion'.

Toch klinkt het allemaal onmiskenbaar Gamma Ray. Was het klassieke 'I Want Out' destijds ook niet een reactie op zijn positie in de band Helloween? En bezong op 'Powerplant' de zanger ook al niet de toestand in de wereld? 'Majesty' onderstreept in dat opzicht wat we eigenlijk al weten: dat goede songs nooit dateren. En goede nummers, die staan namelijk genoeg op 'Majesty'. Tel daarbij op de uitstekende produktie, het goede sterke gitaarspel van Henjo Richter en de hoge boventonen van Kai en de solide drums van Dan Zimmerman bijop en je hebt de bestanddelen waarvan de optelsom onmiskenbaar klinkt als Gamma Ray. Temidden van de momentopnames mis ik de uitgesproken afgewogen songwriting van 'No World Order' en 'Powerplant', maar dat is slechts een detail. 'Majesty' is een prima metal-cd waarmee de band weer twee jaar vooruit kan.