Desaster - Brazillian Blitzkrieg Blasphemies

Label : | Archiveer onder speed / thrash metal

Ferdi : Na bijna vijftien jaar is het hoog tijd dat de Duitse thrash band Desaster eindelijk komt met een volwaardige live-cd. Uiteraard heeft de band al meerdere live-tracks op ontelbare split-cd's, ep's en verzamel-elpees gemaakt, maar waar het vooralsnog aan ontbrak was een echte liveplaat. Persoonlijk had ik liever gezien dat de band het Wacken-optreden van 2002 op cd/dvd uitbracht, al was het maar vanwege de superieure setlist en omdat dit het laatste optreden vormde van originele zanger Occulto. Het liep echter anders: de band trok naar Brazillië en nam daar een live-plaat op met zanger Sataniac, bestaande uit oud en nieuw werk. Ach, da's ook best lekker.

Want temidden van alle obscure livetracks die van de groep bekend zijn, klinkt 'Brazillian Blitzkrieg Blasphemies' perfect: het gitaarspel van Inferno komt uitstekend tot zijn recht, hetgeen ook geldt voor het strakke drumwerk van Tormentor en de energieke zang van Sataniac. Het spreekt wat dat betreft boekdelen dat Desaster hier beter klinkt dan op hun laatste drie studioplaten. Complimenten!

Deze pure brok agressie bestaat uit vijftien nummers, voornamelijk van de laatste drie platen. Daarbij komt hun beste cd, het geniale 'Hellfire Dominion' er helaas nogal bekaaid vanaf met slechts drie nummers ('Teutonic Steel', het titelnummer en 'Metalized Blood'). Aan de andere kant is het wel verassend om een oudje als 'The Sword Will Never Sink' (van de 'Stormbringer'-ep!) te zien tussen nummers als 'Profanation' en 'Necropolis Karthago'. Al met al maakt dit 'Brazillian Blitzkrieg Blasphenies' tot een uitstekend overzicht van de verrichtingen van één van de beste en meest ondergewaardeerde thrashbands van het afgelopen decennium. Kopen die hap!