Bon Jovi - Have A Nice Day

Bon Jovi - Have A Nice Day

Label : Warner | Archiveer onder hardrock / aor

Ferdi : Elke Bon Jovi-plaat lijkt te zijn geschreven als een directe reactie op de release ervoor, waarbij de band het niet kan nalaten om de schijf in kwestie een afspiegeling te laten worden van de tijd waarin we leven. Zo was de baanbrekende partyrock-schijf 'Slippery When Wet' (1986) een reactie op het matige '7800 Fahrenheit' (1985), overladen met een saus geinspireerd door de toen opbloeiende partyrock-scene. 'Keep The Faith' (1992) was de plaat waarop Jovi zijn wilde haren verloor en voor het eerst een volwassen en vooral heavy rockplaat maakte, een behoorlijk contrast met het commerciƫle 'New Jersey'.

Nu komt de band met het vooral logisch klinkende negende album. 'Have A Nice Day' is een heavy, introspectief album. De verkiezingen in Amerika - Jon heeft actief campagne gevoerd voor John Kerry - en de nasleep van de keuzes van president Bush werpen een donkere schaduw op de teksten van een band uit een land die - net als tijdens de release van de voorgaande plaat 'Bounce' (2002) nog steeds leeft onder de schaduw die aanslagen in New York en Washington hebben geworpen. Muzikaal gezien kiest de band echter vooral voor een heavy aanpak: zware gitaren in combinatie met solo's en een talkbox mogen weer bij Bon Jovi. Hiermee laat de groep het akoestische tussendoortje 'This Left Feels Right' (2003, 2004 op DVD) definitief achter zich, waarmee de circel weer rond is voor de rockers uit New Jersey.

De band maakt met 'Have A Nice Day' een statement van twaalf nummers. Een statement dat een band meer is dan een commerciƫel aantrekkelijk product. Bon Jovi bewijst dat verhalende songwriting nog steeds de voornaamste taak is van elke band, een idee wat uitgebreid wordt bezongen in 'Last Man Standing'. Het gevoel van het neerleggen bij je afkomst komt ook terug in het 'Who Says You Cant Go Home', een uptempo nummer beladen met Nashville-invloeden. Duistere momenten kent de cd wel degelijk, zoals het sfeervolle 'Novocaine', waarin wordt beschreven hoe toetsenist David Bryan zijn trouwring aan de wilgen hing, of het opmerkelijke introspectieve 'I Want To Be Loved', waarmee Jon zichzelf confronteert met zijn verleden.

Al met al is 'Have A Nice Day' een afgewogen plaat waarin de band goede songs combineert met cynische teksten die horen bij de vreemde tijd waarin wij leven. Muzikaal zwaarder dan 'Crush' (2000) en serieuzer dan 'Bounce', maakt dit een plaat die nog het mest in de buurt komt van 'Keep The Faith' en het eveneens maatschappelijk betrokken 'These Days'. Een must voor liefhebbers van stadionrock met inhoud.