Swansdown - Solitude

Swansdown - Solitude

Label : Eigen beheer | Archiveer onder doom metal

Release type: Demo

Vera : Swansdown is een interessante band uit Groningen met heel wat potentie. Deze tweede demo laat ons een mix horen van doom, enige black invloeden en industrial. Doom vormt het overwicht, de melodieuze lichtere vorm er van althans, het best te vergelijken met de melancholie van bands als Anathema of The Wounded. Tevens zijn er heel wat jaren tachtig new wave invloeden in sommige nummers geslopen. Deze afwisseling werkt niet storend, eerder verfrissend.

Swansdown's allerprilste begin gaat terug tot maart 2001 wanneer Casper Vellekoop en Rogier Jansen een band oprichtten die eerst Among Thorns heette. Een eerste demo '…With Eyes Downcast' (toen al als Swansdown) werd uitgebracht in 2002, daarna verliet Rogier de band omdat de muziek te weinig black metal ging bevatten door inbreng van toetsen en meer melodieuze elementen. Een nieuwe gitarist werd gevonden in Jobbe Holtes, die eerder al klarinet speelde in het nummer 'Weeping Willow'.

Het begint heel industrieel en koel met vervormde stem en elektronica, om zich in 'Parasite Machines' te hullen in de zwartheid der new wave/gothic. Een licht afstandelijke zang weerklinkt, maar ook een tof refrein. Denk Sisters Of Mercy met melodieuze gitaarpatronen. Heel anders en meer doomy gaat 'A Swan's Feather Falling' van start met piano en gesproken fragment. Het is het enige nummer dat door de grunts van Jobbe nog enige black metal invloeden vertoont. 'Leda' grijpt terug naar de jaren tachtig new wave en enige dansritmes. Deze swingende drumbeats heersen ook in het donkere 'Aka', een tegenstelling die men mooi onder de knie heeft door laaggesproken teksten af te wisselen met een dansritmiek. Het mid tempo 'Running Out' doet me een beetje aan The Wounded denken en het erg melancholieke 'Weeping Willow' is gewoon een pracht van een nummer. 'Solitude' is een meer dan gewone demo die te bestellen is voor acht euro (inclusief portokosten) op dit adres:

Swansdown
Zonnelaan 36
9742 BM Groningen