Dyecrest - This Is My World

Dyecrest - This Is My World

Label : Dockyard1 Records | Archiveer onder heavy / power metal

Fons : Het Finse Dyecrest timmert al een jaar of tien aan de weg, maar vanaf 2003, nadat men de naam veranderde van Dyecast naar Dyecrest, begon men de zaken wat serieuzer aan te pakken. Vorig jaar verscheen het debuut 'The Way Of Pain', een album dat overal positieve reakties opriep. Een cd met inventieve heavy metal gespeeld door prima muzikanten, die helaas gebukt ging onder een slechte produktie.

Onlangs verscheen de opvolger van 'The Way Of Pain', 'This Is My World' getiteld. De lijn die op het debuut werd ingezet wordt consequent doorgevoerd met wel enkele belangrijke verschillen. Ten eerste is nieuwe zanger Kimmo Blom een aanzienlijke verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Met zijn Jorn Lande-achtig stemgeluid, is het een genot om naar hem te luisteren en het zal me niets verbazen als de goede man binnenkort bij een grote band zijn kunsten mag gaan vertonen. Een ander groot verschil is dat de nummers dit keer een stuk volwassener zijn. De band is daarin hoorbaar gegroeid en laat ook horen wel degelijk een eigen aanpak te hebben. Bovendien is de produktie dit keer ook prima in orde, zodat er voor Dyecrest niet veel meer in de weg staat om een trapje hoger te klimmen.

De muziek van Dyecrest ligt ergens in het straatje van een melodieuze Metal Church en Tad Morose. Vrij stemmige heavy metal waarbij veel aandacht uitgaat naar de achtergrondzang, die me weer veelal aan Shadow Gallery doet denken. De cd begint meteen met een tegenvaller: opener 'Fight Fear With Fire' is meteen het minste nummer van de cd, wat vooral te danken is aan het te trage tempo. Vanaf nummer twee, het snelle 'Rush Of LIfe' met zo'n heerlijk pakkend refrein, is het wel raak, en kent de cd geen enkel zwak moment meer. Luister maar eens naar prachtnummers als 'Man Who Was Me' en 'Dream Of Crown' je begrijpt wat ik bedoel! Van Dyecrest gaan we in de toekomst zeker meer horen, met 'This Is My World' heeft men alvast een behoorlijke voorsprong op de concurrentie genomen. Aanrader!