Loudness - Racing

Loudness - Racing

Label : Abstract Sounds | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : In de jaren tachtig was ik een groot liefhebber van deze Japanse band en zeker hun eerste vier studio releases ('Birthday Eve', 'Devil Soldier', 'The Law Of Devil's Land' en 'Disillusion') zijn nog steeds regelmatig in mijn CD-speler te vinden. Met name het spectaculaire gitaarspel van Akira Takasaki was n van de grote troefkaarten van de band. Mijn interesse begon te verminderen toen men wat commercilere nummers ging schrijven en eigenlijk ben ik vanaf begin jaren negentig de band totaal uit het oog verloren. Hun nieuwe CD 'Racing' is voor mij dus een hernieuwde kennismaking met de grootste en beste Japanse heavy metal band en, om maar meteen met de deur in huis te vallen, dat is me best goed bevallen. Zozeer zelfs dat ik besloten heb om de gehele (dure) back-catalogue van de band te gaan zoeken en aanschaffen.

Natuurlijk valt 'Racing' niet te vergelijken met het oudere werk, we zijn zo'n vijfentwintig jaar verder en bands evolueren met de tijd. Ook Loudness is qua sound behoorlijk veranderd ten opzichte van de good-old days, met name de Pantera-invloeden liggen er duimendik bovenop. Zo te horen heeft gitarist Akira Takasaki in het bijzonder erg goed geluisterd naar de helaas veel te vroeg overleden Dimebag Darrell (R.I.P.). Deze kruisbestuiving levert een bijzonder interessante sound op en dit, gecombineerd met een behoorlijk aantal prima nummers ('Exultation', 'Speed Maniac', 'Telomerase' en 'Believe It Or Not' bijvoorbeeld), zorgt ervoor dat dit plaatje bijzonder genietbaar is geworden. Helaas zijn niet alle veertien aanwezige tracks even sterk en de plaat kakt wat in na het tiende nummer, maar over het algemeen ben ik toch behoorlijk in mijn nopjes met deze 'Racing'.

Nog interessanter is de limited edition-versie waar je de CD 'Rockshocks' als extraatje krijgt, waarop dertien opnieuw opgenomen klassiekers te horen zijn. Natuurlijk is het voor een band als Loudness heel moeilijk om een keuze te maken uit hun omvangrijke repertoire, maar voor het ontbreken van 'Burning Love', 'Speed' en 'Ares Lament' moet ik toch wat strafpuntjes uitdelen. Verder vind ik ook de nieuwe versie van het nummer 'Loudness' niet geweldig en is de overall drumsound wat pover, maar als je besluit deze plaat te gaan aanschaffen zou ik toch zeker voor de limited edition versie gaan. Je zult er zeker geen spijt van krijgen!