Gojira - From Mars To Sirius

Gojira - From Mars To Sirius

Label : Listenable | Archiveer onder different metal

Jasper : De zanger van de Franse metal act Gojira mag dan wel walvissen zien vliegen, dat mag geen reden zijn om hem weg te stoppen in een of ander gesticht. Met 'From Mars To Sirius' heeft de beste man samen met zijn strijdmakkers namelijk een werelds album afgeleverd dat in één keer Frankrijk als metal land een heel potje turtlewax aan glans erbij geeft.

Op 'The Link'was het een tijdje terug al duidelijk dat we hier met iets bijzonders te maken hadden. Op dit nieuwe plaatwerk bewijst dit Franse vlaggenschip dat er met een beetje fantasie en een snuifje lef een compleet eigen sound neergezet kan worden. Dat Gojira in den beginne een brute death metal band was is nog steeds goed te horen. Op 'From Mars To Sirius'wordt dit niet eens meer verborgen, maar mag al het prachtigs dat death metal te bieden heeft een duel aan gaan met Meshuggah-achtige rithmiek en een hele berg eigen creativiteit.

De geweldige stuwende riffs hebben samen met de lyrics een hele beeldende werking en zorgen ervoor dat de wat vervreemdende wereld van vliegende walvissen, eenhoorns, draken, en oceaanplaneten een zeer goed te volgen soundtrack krijgen. Zes en zestig minuten is nog al een lange tijd dat Gojira je op reis neemt naar hun fantasie wereld, maar 'From Mars To Sirius' klinkt nergens pretentieus. Wel is het nodige bombast aanwezig, maar wat wil je met een nummer dat 'The Heaviest Matter In The Universe' heet. De zang vond ik op 'The Link' niet overal even sterk, maar hier is aan gewerkt (veel agressiever en meer afwisseling, zelfs clean!) en op het nieuwe album klinkt meneer de walvis-spotter gewoon even krachtig als de rest van zijn band.

Het zal mij benieuwen of een relatief klein label als Listenable deze band de topplek kan bezorgen die de band wat mij betreft verdient, dit is hoe dan ook een van de meer essentielere releases dit jaar.