Xenomorph - Necrophilia Mon Amour

Xenomorph - Necrophilia Mon Amour

Label : Freebird Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Eigenlijk had de tweede langspeler van het Leidse Xenomorph al begin 2004 moeten uitkomen, maar door problemen met censuur en het terziele gaan van hun vorige label System Shock, heeft het een dikke anderhalf jaar langer geduurd om dit schijfje uit te brengen. In de herfst van 2003 werd "Necrophilia Mon Amour” reeds opgenomen in de Excess studios te Rotterdam, dus eigenlijk hebben we hier al weer te doen met ouder materiaal van de band. Desalniettemin is dit dus de langverwachte opvolger van hun uitstekende debuut 'Baneful Stealth Desire', welke toch overwegend zeer lovende kritieken oogstte in de internationale metalpers en de band op een Europese tour met voormalig labelgenoten Master, Krabathor en Trauma deed belanden. Ook 'Necrophilia Mon Amour' is geen misselijke CD. Xenomorph steekt weliswaar op de nieuwe CD wederom hun waarding voor Immortal niet onder stoelen of banken, toch weten ze een eigen geluid neer te zetten met een frisse mix van death metal en black metal, zij het met een vette knipoog naar onze Noorse helden. De tien nummers op dit veertig minuten durend agressieve death/black metal inferno zitten goed in elkaar en luisteren lekker weg. De band claimt zelf dat ze het death metal genre naar nieuwe hoogten zullen brengen met deze release, iets waar ik het toch niet geheel mee eens ben. Xenomorph laat op 'Necrophilia Mon Amour' horen dat de band de capaciteit beschikt om goede nummers te schrijven die van begin tot eind weten te boeien, en doet dat ook, maar baanbrekend is het gebodene op deze plaat zeker niet. De productie van deze plaat klinkt een beetje droog als je hem vergelijkt met de latere releases van Immortal, maar dat zal ongetwijfeld met het verschil in opnamebudget te maken hebben. Verder valt er weinig op deze plaat aan te merken, want Xenomorph levert, met 'Necrophilia Mon Amour', zeker voor Nederlandse begrippen, een sterk death/black metal album af. Als je Xenomorph nog niet kent, zeker even uitchecken!