Stream Of Passion - Embrace The Storm

Stream Of Passion - Embrace The Storm

Label : Sony Music Entertainment | Archiveer onder prog / sympho metal

Horst : Het is moeilijk om onbevooroordeeld een plaat te bespreken waar Arjen Lucassen zijn medewerking aan heeft verleend. Of moet ik zeggen zijn stempel op heeft gedrukt? Immers, sinds ik een klein headbengeltje was kom ik de beste man op diverse platen van diverse bands tegen, en nog nooit heeft zijn aanwezigheid me teleurgesteld. Of het nu Bodine, Vengeance, Ayreon of Star One heette, er viel altijd in meer of mindere maten te genieten. Natuurlijk, ook Arjen heeft zo zijn mindere momenten gekend, maar veel artiesten mogen hun handen dichtknijpen als zij die mindere momenten voor zichzelf hadden mogen gebruiken, en dat zegt wat over de constante kwaliteit die de beste man sinds jaar en dag aflevert.

Binnenkort verschijnt het nieuwste project van zijn hand, genaamd Stream Of Passion. Alhoewel, project? Volgens de grote man zelf is er hier sprake van een echte band, waar zelfs mee getoured gaat worden. Dat is trouwens niets om licht over te denken. Arjen is niet bepaald een liefhebber van touren, en het feit dat zangeres/violiste Marcela Bovio en toetsenist Alejandro Millan in Mexico wonen maakt de zaken natuurlijk logistiek gezien niet gemakkelijker. Nu was dit bij het schrijf -en opnameproces niet echt een probleem, want dankzij moderne techniek en internet zijn afstanden natuurlijk geen bezwaar, en kan men ideeën en muziek binnen een oogwenk aan de andere kant van de wereld hebben. Wel in de buurt wonen bassist Johan van Stratum en drummer Davy Mickers, maar voor aanvullende gitaarpartijen doet Arjen deze keer een beroep op de in Zweden woonachtige Lori Lindstruth.

Zoals gezegd is het de bedoeling dat dit een echte band gaat worden, en niet een verzameling artiesten die ten behoeve van één album even snel hun ding gedaan hebben zoals met de Ayreon platen. De logische vraag derhalve is natuurlijk: Hoe klinkt de band dan? Nou dames en heren, die band klinkt werkelijk uitstekend. Uiteraard liggen de nodige Ayreon en Star One vergelijkingen op de loer, maar dat kan ook niet anders met Arjen als schrijver van het meeste materiaal. Om het dan ook voor de mensen die het voornoemde materiaal kennen makkelijk te houden, je kan Stream Of Passion het beste vergelijken met de meer symfonische kant van Ayreon. Mooie bombastische melodieën (check het titelnummer maar eens uit, kippenvel!), regelmatig gevoelige rustpunten en werkelijk schitterende zangpartijen van Marcela Bovio, die me behoorlijk deed denken aan Anneke Van Giersbergen (The Gathering). Uiteraard wordt er hier en daar nog even fijn heavy gerifft met den gitaar, en ook de solo's ontbreken niet, maar verwacht geen gescheur zoals in Ayreon nummers als 'Through The Wormhole' of 'The New Migrator', want dan kom je van een koude kermis thuis. Eigenlijk speelt iedereen op deze plaat keurig in dienst van de nummers, en er is nagenoeg geen ruimte voor individuele hoogstandjes. Niet dat dat nou zo vervelend is, want Marcela's stem is al betoverend genoeg.

De conclusie ligt dan ook voor de hand. 'Embrace The Storm' is een dikke vette aanrader voor alles en iedereen die wat heeft met de sympho kant van Ayreon, kwalitatief goede progrock of geweldige zangeressen. Arjen Lucassen heeft het gewoon wéér voor elkaar, en wat mij betreft blijft het niet bij deze ene plaat van Stream Of Passion.