God Forbid - IV: Constitution Of Treason

Label : Century Media | Archiveer onder metalcore

Ralph : Hoewel de band al flink wat langer bestaat bracht pas het laatste album 'Gone Forever' succes op flinke schaal voor God Forbid. De echte hardcore inslag werden hardcore invloeden en zo werd het Amerikaanse vijftal een gewilde metalcore act. Vooral in de VS is de stroming ongelofelijk populair en worden verkoopcijfers gerealiseerd waar extreme metal bands (en hun labels) niet zo lang geleden alleen van konden dromen. Met 'Gone Forever' nestelde God Forbid zich direct aan de top samen met bijvoorbeeld Killswitch Engage en Shadows Fall. In een dergelijk geval wordt de druk voor een opvolger alleen maar groter.

De opvolger heet 'IV: Constitution Of Treason' en is, zo blijkt, een heel fijn plaatje geworden. God Forbid is gegroeid en heeft duidelijk in de gaten dat metalcore bijna per album aan verandering toe is. Metalcore is pure live muziek, iets dat je moet ondergaan en beleven. Juist die kracht en de explosieve geweldsuitspatting zouden op albums wel eens behoorlijk tegen kunnen gaan werken. Het gevaar schuilt erin dat ieder album hetzelfde gaat klinken. Waar je van Dio een tweede (of tiende) 'Holy Diver' verwacht - en er nog blij mee bent ook - daar moet je er toch niet aan denken dat Killswitch een tweede 'End Of Heartache' zou maken of God Forbid een tweede 'Gone Forever'. Na vorige maand een geweldig album van Chimaira kunnen we God Forbid nu ook bij de namen van overlevende metalcore acts zetten wat mij betreft. 'IV: Constitution Of Treason' is van begin tot eind een herkenbaar God Forbid album geworden zonder een herhalingsoefening te zijn. Opener 'The End Of World' laat direct horen dat er aandacht is besteed aan structuur. Krachtige, moddervette riffs worden afgewisseld met groove en agressie. In verhouding horen we ook minder cleane vocalen als op 'Gone Forever' maar de variatie en de melodie in de nummers vangen dat uitstekend op. De arrangementen zijn herkenbaar en de gitaren geweldig. Het album duurt ruim vijftig minuten en dat het geen seconde verveelt zegt eigenlijk alles. In november is de band in Nederland en headliner The Haunted kan zich geen betere support wensen.