Fear Factory - Transgression

Fear Factory - Transgression

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder different metal

Ralph : Fear Factory kan dit jaar het vijftienjarig bestaan vieren. Twee jaar na de oprichting in 1990 verscheen 'Soul Of A New Machine', en dat bleek een trendsetter te zijn. De band liet in de jaren die volgde hun muziek re-mixen, bouwde een flinke fanschare op en groeide uit tot cult band. Zonder Fear Factory had het extreme metal landschap er heel anders uitgezien. Dat kunnen we rustig stellen.

'Transgression' is het tweede album zonder oudgediende Dino Cazares (gitaar). Cazares vertrok in 2002 samen met zanger Burton C Bell en op dat moment leek het voorgoed afgelopen met Fear Factory. Bell keerde terug, de Amerikaanse Belg Christian Olde Wolbers ging van vier naar zes snaren en Byron Stroud (Strapping Young Lad) werd aangetrokken als nieuwe bassist. In die bezetting werd het vorig jaar verschenen 'Archetype' opgenomen en Fear Factory was terug van nooit weg geweest. Op 'Transgression' wordt de lijn gewoon doorgetrokken. Als trendsetter kun je namelijk in principe fijn blijven doen waar je mee begonnen bent anderen zijn immers maar slechte (of goede) kopien. 'Transgression' is weer een 'digitaal' album geworden. Superstrak, energiek en heftig. Het gebruik van keyboards geeft sommige nummers een behoorlijke industrial feel mee. Alles is weer met enge precisie aan de recorder toevertrouwd. Het nummer 'Echoes Of My Scream' is een speciale vermelding waard vanwege de aparte sfeer en strijkers. Fear Factory heeft ook gemeend een U2 cover op te moeten nemen en zo belandde 'I Will Follow' op 'Transgression', dat had van mij rustig achterwege mogen blijven. Al met al kun je weer met een gerust hart naar de winkel snellen en 'Transgression' aanschaffen.