Edguy - Superheroes

Edguy - Superheroes

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Mini-CD

Horst : Ik ben altijd nieuwsgierig wat een band gaat doen net na een vrij succesvolle periode. Het Duitse Edguy zat in 2004 namelijk bijzonder goed in de wedstrijd met de EP 'King Of Fools' en de CD 'Hellfire Club', die het beiden prima deden bij de liefhebbers van de betere melodieuze power metal. Nu had ik niet echt verwacht dat de band drastisch van koers zou veranderen in muzikaal opzicht, en wat dat betreft worden de fans dan ook niet teleurgesteld.

Op deze EP staan namelijk vijf nieuwe nummers, die allen de diverse facetten binnen Edguy's muziek weergeven. Opener 'Superheroes' is een mid-tempo meezinger die het goed zal doen bij concerten. Het gas gaat erop bij 'Spooks In The Attic', en met de mooie ballad 'Blessing In Disguise' hebben we het eerste rustpuntje te pakken. Mijn favoriet op de EP is het zeer gevarieerde, ruim zeven minuten durende, 'Judas At The Opera, waar de band alle Edguy trucs uit de kast haalt. Dan snel, dan weer langzaam, met flitsend soleerwerk maar ook stemmige klassieke partijen, en om het af te maken gastvocalen van ex-Helloween zanger Michael Kiske (die regelmatig rondbazuint dat hij niks met rock en metal heeft, maar te pas en te pas opduikt op diverse metal albums - rare jongen die Michael…). Het hier opvolgende 'The Spirit' is een fraai semi-akoestisch nummer in de beste Blind Guardian traditie (denk dan aan een nummer als 'Lord Of The Rings'), en de afsluiter van de EP is een ingetogen piano/violen versie van 'Superheroes'.

Alle nummers zijn niets meer of minder dan een logisch vervolg op wat de band vorig jaar al uitspookte, dus nieuwe bekeerlingen zal Edguy niet maken. De fans echter zullen er weer van smullen. Met andere woorden, Edguy consolideert, maar zolang ze dat doen met juweeltjes hoor je mij niet klagen.