Anubis Gate - A Perfect Forever

Anubis Gate - A Perfect Forever

Label : Locomotive Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Jean : Stel je het volgende eens voor: je bent twaalf jaar jong in 1984 en je richt je eerste metal bandje op waarmee je demo materiaal opneemt en live de sterren van de hemel speelt. Helaas, de leeftijd werkt je tegen en mede hierdoor word je niet bepaald serieus genomen. Dat overkwam Jesper en Henrik van het Deense Anubis Gate, die hier met hun tweede release een knaller van een progressieve cd neerzetten met 'A Perfect Forever'. Na heel wat breuken en projecten hebben de heren een zeer gebalanceerde bezetting heden ten dage en weten bij mij in ieder geval zeer gevoelige snaren te raken met een album als dit.

Nu ben ik misschien niet objectief in de recensie van muziek zoals op dit album weergegeven, daar ik groot liefhebber ben van progressief materiaal, n als bijkomend detail dat ik bezeten ben van Egyptologie. Laat deze band nu van alle twee deze eigenschappen de spijker op zijn kop slaan. Ik kan hier met muzikale vergelijkingen gaan strooien als Crimson Glory, Queensryche, Fates Warning, Savatage, Angel Dust of King Crimson, maar van al deze grootheden lijkt Anubis Gate de perfecte mix te zijn van deze bands zonder als een kopie bestempeld te worden. 'A Perfect Forever' blijkt een album op zich zelf staand, in tegenstelling tot het debuut 'Purification', dat een verhaal vertelde over demonen in de mensheid zelf en de psychologie daarvan, maar ietwat simpel en rustig overkwam. Dit album daarentegen is het bewijs dat Anubis Gate zichzelf overtreft heeft en een progressieve metal release heeft uitgebracht waar de wereld niet omheen kan! Alles wat een goed, strak progressief metal album met ontzettende jaren tachtig invloeden moet hebben, is op 'A Perfect Forever' aanwezig. Tien nummers lang, zonder saai te worden door de aanwezige broodnodige afwisseling loopt deze cd door, smekend om de repeat knop van mijn cd speler!

'A Perfect Forever' is geproduceerd zonder arrogantie en overmoedigheid, wat de cd zeer zeker ten goede komt, daar de spontaniteit eruit straalt. Jacob Hansen die ook verantwoordelijk was voor 'Purification' heeft weer uitstekend zijn werk gedaan op deze release door voor een meer open en frisser geluid te kiezen. Elke muzikale noot en slag van deze uitstekende musici is uitstekend te horen en deze productie maakt deze cd helemaal af. Persoonlijk advies van deze release is dat 'A Perfect Forever' meteen lekker in het gehoor ligt en dat liefhebbers van dit genre beslist naar de plaatselijke cd boer moeten rennen om deze schijf hun hard verdiende zakcentjes te gunnen. Objectief genoeg zo?