Swallow The Sun - Ghosts Of Loss

Swallow The Sun - Ghosts Of Loss

Label : Firebox Records | Archiveer onder doom metal

Vera : Er is nog hoop voor alle bands die zich wijden aan het zwartgeblakerde doom metal genre! Allen naar Finland zou ik zeggen. Want daar heeft Swallow The Sun het gepresteerd om met 'Forgive Her' op nummer vier binnen te komen in de officile top 20 singles lijst en daar maar liefst zes weken te blijven. In april werd dit negen (!) minuten durend epos op een klein schijfje gebrand als voorbode van dit nieuwe album en kijk wat een resultaat.

Nu is Swallow The Sun natuurlijk niet de eerste de beste band. In 2003 werd de Finse doom band al verkozen tot nieuwkomer van het jaar in het gerespecteerde Inferno magazine en 'The Morning Never Came', hun debuut wat volledige albums betreft, werd ook in Amerika uitgebracht (door Century Media/Olympic Records). Wanneer ik mijn review voor dit album terug lees, merk ik dat heel de inhoud best ook op dit 'Ghosts Of Loss' van toepassing is. Ze zijn er nog, de echonde doom riffs die verwant zijn aan My Dying Bride. Vredige, beschouwend gezongen stukken wisselen af met woeste death grunts. Door enigmatisch slagwerk wordt de spanning ten top gedreven. Slepende riffs worden verfraaid met melodieuze gitaaraccenten. In vergelijking met het vorige album hebben de toetsen een meer ondersteunende rol in plaats van echt op de voorgrond te treden. Ook nu zijn de nummers lang maar vol verschillende sferen. Klanken die behoedzaam de omgeving aftasten monden uit in machteloze, maar passievolle uitbarstingen waar zware grunts de nazinderende instrumenten vergezellen. Het is alsof je boven prachtige, maar nimmer doorgrondbare landschappen zweeft in een cocon van balsemende gedachten. 'Ghosts Of Loss' is een album dat je door zijn traumatische neerslachtigheid hoog optilt boven de eigen weemoedige gedachten. Een topper voor elke doom liefhebber!

Tot slot nog wat praktische formatie: probeer de gelimiteerde editie met bonus DVD te bemachtigen! De band plant van n januari tot begin februari een Europese tournee, waarbij ook Nederland wordt aangedaan. Allen daarheen!