Place Vendome - Place Vendome

Place Vendome - Place Vendome

Label : Frontiers Records | Archiveer onder hardrock / aor

Ferdi : Zanger Michael Kiske (ex-Helloween, maar dat wist je al) heeft een geloofwaardigheidsprobleem. De Duitser roept eigenlijk sinds zijn vertrek uit de grootste Duitse happy metalband dat hij met harde muziek maar bar weinig op heeft. Voor iemand die zo weinig met metal heeft, weet hij echter wel veel metal en rock-cd's van zijn vocalen te voorzien. In de afgelopen jaren verleende hij al zijn diensten aan Avantasia, Edguy, Timo Tolkki, Aina en drietal soloprojecten waarvan de laatste - de alternatieve rockband Supared - toch wel het absolute dieptepunt was. Place Vendome is zijn nieuwste project, waarin de Duitser zowaar weer terugkeert naar traditionele hardrock. Tsja, de schoorsteen moet toch branden?

Het doet er niet toe. Wat er wel toe doet, is dat het titelloze debuut van zijn nieuwe band met één klap het beste is wat Kiske heeft opgenomen sinds het legendarische 'Keeper Of The Seven Keys'-tweeluik. De cd stat namelijk vol met melodieuze rock die zich in het midden houdt van Foreigner, Survivor en Journey. Op papier lijkt de combinatie Kiske + symphorock misschien wat vreemd, maar als je nummers als 'Cross The Line' en 'I Will Be Waiting' hoort, dan valt het kwartje. Kiske lijkt zich namelijk als een spreekwoordelijke vis in het water te voelen. De soundscapes van toetsenist Gunter Werno (Vandenplas) en de gitaarpartijen van Uwe Reinenauer vormen samen met het drumwerk van Kosta Zafiriou de basis waarop Kiske zijn nog altijd even sterke stem etaleert. Drijvende kracht achter het project is alleskunner Dennis Ward, die als bassist, gitarist, toetsenist, achtergrondzanger, medecomponist en producer alom vertegenwoordigd is.

Kenners zullen bovenstaande namen overigens herkennen van de Duitse rockband Pink Cream 69. Dat klopt: Place Vendome is in feite Pink Cream 69, maar dan met Kiske achter de microfoon en een Vandenplas-lid als keyboarsspelen en co-songwriter. Dat ook maakt het album in dat opzicht verplichte kost voor alle fans van die band. Het kraakheldere geluid en de gouden samenwerking tussen Kiske en Pink Cream 69 maken dit één van de platen die je dit jaar gehoord moet hebben. Ennuh, voor de echte fan... Die Andi Deris die Kiske verving in Helloween, uit welke band was hij ook alweer afkomstig?