Symphorce - Godspeed

Symphorce - Godspeed

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Michiel B. : Zanger Andy B. Franck mag met recht een workaholic genoemd worden. Waar hij eerder dit jaar met zijn andere band Brainstorm reeds het album 'Liquid Monster' uitbracht, is het slechts enkele maanden later de beurt aan zijn andere oogappeltje Symphorce. Beide bands tappen uit een ander vaatje (Brainstorm haalt de mosterd in de heavy metal terwijl Symphorce meer kanten van de power metal met lichte progressieve trekjes vertoont) en zullen derhalve niet echt in het vaarwarter zitten. Echter na het beluisteren van Symphorce's nieuwste epos getitled 'Godspeed' ben ik toch bang dat ik tot de conlusie moet komen dat de populariteit van Symphorce gedoemd zal zijn om achter te blijven bij die van Brainstorm.

Op zich mankeert er niks aan de progressieve powermetal - welke live overigens uitstekend overeind blijft - van de Duitse band. Het gitaarwerk doet nog steeds enorm aan Nevermore denken (het is alsof Jeff Loomis himself 'Haunting' heeft ingespeeld) maar toch klinkt 'Godspeed' minder krachtig dan zijn voorgangers. Waar 'PhorcefulAhead' en 'Twice Second' voornamelijk een wat duistere sfeer met zich meebrachten, klinkt 'Godspeed' toch wat braafjes in mijn oren. Een nummer als 'Nowhere' klinkt enorm toegankelijk en heeft zelfs wel enige singlepotentie in zich. Daarentegen kan het experimenteerwerk in een nummer als 'Black Water' me maar weinig bekoren.

Het klinkt wellicht erg clichematig maar ik vond de vorige albums beter. Voor zij die nog twijfelen: binnenkort is Symphorce op tour te bewonderen samen met Sonata Arctica. Gaat dat zien!