Stratovarius - Stratovarius

Stratovarius - Stratovarius

Label : Sanctuary Records | Archiveer onder heavy / power metal

Ferdi : Vorig jaar voorspelde ik in een column het einde van Stratovarius. De redenen daarvoor zijn in de afgelopen maanden breed uitgemeten in de pers: ruzies, mediaschandalen en een rampzalig verlopen optreden op Piorno-rock in Spanje. Het is ook niet gek dat vorig jaar het doek definitief viel voor Stratovarius in de line-up waarin de twee Timo's (Tolkki en Kotipelto) de twee belangrijkste figuren zijn.

Toch ligt binnenkort de nieuwe Stratovarius in de schappen van de platenboer. Net als die andere grote band die bijna aan drank en ruzies verloren ging - Metallica - is de bandleider afgekickt van zijn verslavingen. Bovendien resulteerden urenlange gesprekken in een hernieuwde waardering voor de andere bandleden en - wat nog belangrijker is - een hernieuwde liefde voor de muziek. En net als bij Metallica, resulteert het in een plaat die in weinig opzichten te vergelijken is met het oude werk. De plaat 'Stratovarius' klinkt productioneel namelijk even sober als de titel en het artwork. Rauwe, crunchy tracks als de opener 'Maniac Dance' geven de woelige periode weer die voorafging aan het schrijfproces. En dat hoor je. Met een Skid Row-achtige directheid werkt Strato zich door de nummers heen, waarbij melodie en spelvernuft regelmatig plaats moeten maken voor agressie en opgekropte frustratie.

Net als bij Heftield en co, maken Tolkki en de zijnen het zichzelf niet gemakkelijk. Voor sommige fans was het dan ook nogal slikken om het nieuwe geluid te horen. Toch is 'Stratovarius', wanneer je goed de tijd neemt om de muziek te beluisteren, een prima plaat. De emoties doordrenkte de teksten en de nummers, waardoor voor het eerst in jaren Strato een gevoel van oprechtheid opwekt. Een klassieker zoals 'Destiny' of 'Visions' is deze nieuwe plaat niet geworden, maar het gebodene klinkt vele malen oprechter dan de laatste twee herhalingsoefeningen die Strato opnam. Binnenkort is de band live te bewonderen in het Tilburgse 013, mt een nieuwe bassist. En laat dat nou de laatste belangrijkste parallel zijn met die andere band die bijna ten onder ging aan drankmisbruik, misplaatst vertrouwen en botsende ego's.