Savage Circus - Dreamland Manor

Savage Circus - Dreamland Manor

Label : Dockyard1 Records | Archiveer onder heavy / power metal

Ferdi : Groot was een half jaar geleden de ontsteltenis op het Blind Guardian-forum, toen bleek dat originele drummer Thomen 'The Omen' Stauch de band na twintig jaar had verlaten. Gelijk barstte het van de speculatie over wat de goedlachse drummer bezielde. Een eerste luisterbeurt van 'Deamland Manor' van Savage Circus verklaart gelijk alles: dit is het geluid wat Blind Guardian had kunnen - of volgens Stauch had móeten - hanteren na 'Tales From The Twilight World' en 'Somewhere Far Beyond'. Het contrast met de laatste BG-plaat 'A Night At The Opera' is dan ook groot: Savage Circus grossiert in Duitse speedmetal met rauwe zang en lang uitgesponnen epische nummers. Voor de plaat riep Stauch de hulp in van de Zweedse BG-kloon Persuader en van zijn oude makker Piet Sielck, met wie hij bijna tien jaar geleden de band Iron Savior oprichtte. Het resultaat is een band die verschrikkelijk herkenbaar klinkt voor elke fan van archetypische Duitse metal, al was het maar door de open akkoorden, de oerdegelijke Sielck-productie en de herkenbare drumstijl. De fan wordt namelijk in nummers als 'Evil Eyes', 'Tomorrowland' en 'Born Again By The Night' op zijn wenken bediend. De nummers van Savage Circus zijn weliswaar lang, ze zijn nooit te langdradig. Het niveau van de oude Blind Guardian wordt helaas niet gehaald, maar dat is slechts een bijzaak. Wat belangrijker is dat de split die niemand zich ooit heeft kunnen voorstellen, heeft geleid tot niet één maar twee goede bands. Tot Blind Guardian volgend jaar met hun nieuwe plaat uitkomt, is dit Savage Circus een uitstekend alternatief.