Criminal - Sicario

Criminal - Sicario

Label : Metal Blade | Archiveer onder speed / thrash metal

Ferdi : De geschiedenis van Criminal staat vol met ruzies, slechte deals met managers, drankmisbruik en redelijke maar geen wereldschokkende verkoopcijfers. Het had dan ook niet veel gescheeld of de Chileense groep had er voortijdig een eind aan gemaakt. Wat de band heeft gered, was dat bandleider in Anton Reisenegger een paar jaar terug naar Engeland vertrok om een nieuwe band te beginnen. Toen Criminal-gitarist Rodrigo Contreras toetrad tot die groep, werd gelijk de oude naam maar weer van stal gehaald. Met het recente toetreden van bassist Juan "Kato” Cueto bestaat de groep weer voor driekwart uit originele bandleden. Het is deze line-up waarmee het vijfde album 'Sicairo' werd opgenomen. Op dit album horen we een stevige portie thrash waaruit vooral de Duitse (Destruction, stokoude Kreator) en de Zweedse thrash (Soilwork, Darkane) blijkt. Criminal grossiert in snelle riffs en catchy refrijntjes, waardoor het geheel zowel hard als toegankelijk klinkt. Je kunt je alleen afvragen hoe nodig een album als deze is, wanneer de vier gelijkende bands die net zijn genoemd nog steeds bestaan en goede albums uitbrengen bij de vleet. De gezichtsloosheid is Criminal's grootste probleem: nergens klinken de composities ondermaats, maar het gebodene klinkt te bekend om te verassen. Tel daarbij op dat de droge productie (Andy Classen) en prominente plaats van de drums in de mix niet ieder zijn smaak kunnen zijn. De uitkomst van die rekensom is een solide, maar niet wereldschokkende thrashplaat.