Biohazard - Means To An End

Biohazard - Means To An End

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder punk / hardcore

Patrick : Het is afgelopen! Over en uit! Finito! Na jaren van controversieel, radicaal en compromisloos muzikaal en verbaal geweld is 'Means To An End' toch echt de allerlaatste cd van Biohazard en komt er een einde aan een band die, vooral halverwege de jaren negentig, beschouwd werd als 'the kings of hardcore'. De laatste jaren hebben de leden van Biohazard, en navenant de kwaliteit van hun cd's, behoorlijk te leiden gehad van de onderlinge onenigheid, alcohol problemen, andere activiteiten van diverse bandleden en het voortdurend wisselen van platenmaatschappijen. Na de releases van het o zo succesvolle 'State Of The World Address' (1994) en 'Mata Leao' (1996) ging het kwalitatief hard achteruit met de band. Zo zeer zelfs dat deze hardcore legende bijna vergeten lijkt te zijn door de huidige generatie hardcore fanaten en hebben bands als Madball en Hatebreed moeiteloos de lege plek opgevuld die de band achterliet. Zouden de parttime pornoster Evan en zijn verbolgen vrienden nu met een flinke knaller een streep door het verleden willen halen of gaat het verhaal van Biohazard als een nachtkaars uit?

Met loeiende sirenes van een luchtalarm wordt het laatste werk van de heren ingeleid. Vanaf de openingstrack 'My Life, My Way' is het meteen duidelijk dat Biohazard terug is! En met de verve van weleer. 'Means To An End' heeft de intensiteit, pure energie, frustratie en agressie dat een hardcore album kan maken of breken. Evan en Billy klinken weer als vanouds en brullen en vloeken weer als in de gloriedagen van de band: 'You stupid motherf**ker, you can never take it away from me! ('Take It Away From Me'). Ook het verschil in snelheid is in de meeste nummers weer terug ('The Fire That Burns Inside', 'Don't Stand Alone'). Het verbale geweld is weer ouderwets venijnig en er wordt op een typische Biohazard manier fel van leer getrokken tegen de gevestigde orde in politiek Amerika. Natuurlijk wordt er ook achterom gekeken en hier en daar een duidelijk statement gezet over het afscheid: "But I never let you forget who I was and what I stand for ('My Life, My Way') en 'Kings never die, we will live for ever for what we did ('Kings Never Die'). Met een mix van hardcore, punk en metal is Biohazard in elk geval teruggekeerd naar hun roots en hebben ze een album gemaakt dat een waardige aanvulling is op hun toch al niet misselijke staat van dienst.

Hoewel 'Means To An End' niet bijster origineel is, is het absoluut een waardige afsluiter en een fraaie manier om afscheid te nemen van de meest legendarische hardcore band ooit! Liefhebbers van hardcore kunnen dan ook, sinds lange tijd, eindelijk weer eens blind een Biohazard cd aanschaffen!